I dag har jag funderat en hel del på romer. Jag läste lite av utdraget som finns om omhändertagande av barnen i Marks och man försöker få det till att barnen omhändertogs på grund av att de var romer. Jag tvivlar själv starkt på detta. Men man får inte veta mer om bakgrunden. Men det fick mig att tänka på romer och zigenare.

Till att börja med så gjorde jag en raid på alla bokhandlar och begagnad marknad efter Katitzi böckerna. Av någon anledning så köptes aldrig den serien, utan den lånades på biblioteket bara. Många gånger. Tyvärr så är jag inte en biblioteks person utan har lite svårt att lämna tillbaka i tid. Alltså köper jag de flesta böcker. Men Katitzi serien har jag inte fått tag i. Tyvärr. Inte denna gången heller.

Det vore väl inte helt fel att ge ut boken igen nu när romer har varit på tapeten ett tag. Det kan vara ett bra sätt att väcka intresse och nyfikenhet att veta mer. Kör man dessutom TV-serien med Loffe som herr Taikon så blir det helt klart vinstlott.

Men att zigenare har behandlats illa genom tiderna kan man inte komma i från. Dels under andra världskriget där de var bland tyskarnas hackkycklingar. Det visste jag. Men jag hade missat den s k zigenarnatten. Jag hittar ingen information om just den natten, men vad jag hittar lite information när jag gjort lite sökningar

Natten mellan den 2 och 3 augusti 1944 drevs omkring 3 000 romer av SS-soldater till gaskamrarna i Auschwitz-Birkenau för en säker död. Sedan dess har natten kallats ”Zigenarnatten”.

Den här Zigenarnatten tycks vara en ny företeelse att vara känd. Jag hittar information om det från 2009 och 2010. Av någon anledning finns detta inte ens med på Wikipedia. Vilket i sig är ovanligt. Vad hände som gjorde att man beslöt att ta livet av alla romer just då? En annan tanke är väl om just den händelsen är sann eller om det är en efterkonstruktion för att skapa en specifik minnesdag. Men oavsett vad, så kan man inte förneka att zigenare for illa:

Lite fler sökningar ledde mig till hit.

The deported Gypsies were sent to Auschwitz-Birkenau, where a special Gypsy camp was erected. Over 20,000 Gypsies from Germany and some other parts of Europe were sent to this camp, and most of them were gassed there…
Wiernik described the arrival of the largest Gypsy group brought to Treblinka, in the spring of 1943:
`One day, while I was working near the gate, I noticed the Germans and Ukrainians making special preparations…meanwhile the gate opened, and about 1,000 Gypsies were brought in (this was the third transport of Gypsies). About 200 of them were men, and the rest women and children…all the Gypsies were taken to the gas chambers and then burned’…

Jag är intresserad av historia men jag inser att i all min utbildning så har egentligen romer mest varit en parantes. När man pratar om förintelsen är det judar. Och sen nämner man homosexuella och zigenare med. När man pratar om den svenska tvångssteriliseringen så har det främst varit de man såg som efterblivna. Och zigenare togs med som annat löst folk.

Men hur kommer det sig att zigenare/romer har fått ett så dåligt rykte? Varför man förföljde judare kan man ganska snart följa genom historien. Men var kom zigenarna i från? Vad fanns det för anledning till att man började bli hatad? Vad bygger deras kultur på?

En annan tanke som jag får om romer är händelserna i Vojakkala. Jag har själv inte följt det fallet. Det lät lite illa av det jag läst. Nu hittade jag fram Maciej Zaremba debattartikel. Jag vet inte hur mycket som stämmer i det hela. Som Catta skrivit så vet man inte om författaren är helt objektivit. Men tänk om det är sant? Tänk om det är så att folk inte vågar vara vänskapliga för att inte själv stötas ut? Personen som attackerades med yxa bröt mot besöksförbud och var beväpnad. Att han dessutom var dömd för dråp tidigare kan för mig ses som aningens förmildrande. Om det är sant, varför togs inte detta upp? Hur kunde folk utan minsta bevis dömas för medhjälp?

Jag blir mycket rädd när jag läser detta. Kan det vara sant? Skulle verkligen vi och media kunna påverkas så till den milda grad? Erfarenheter med Obducenten och allmänläkaren säger mig att det visst kan hända. Så länge det finns starka nyckelpersoner och rädda människor. Att de heller inte hör till Guds bästa barn kan väl deras straffregister ganska snart visa. Men om de inte är de enda med register? Om folk trampat på dem många gånger? Om brott mot dem avskrivs, och brott som de begås överdrivs?

Jag hittade också till Ungern där våld mot Romer har eskalerat. Hittade en rapport från 2008-2009.Bland dessa nämns Robert Csorba 27-år och hans 5-åriga son som sköts till döds när de flydde från huset som någon tänt eld på. Hittade en artikel om detta:

An investigation conducted by the town’s police concluded that the fire was caused by a short circuit, and that the victims had died from their burns. The government had to intervene, and turn the case over to a group of detectives from Budapest for an impartial investigation, which from the outset focused on extreme-right fanatics and ”gypsy loan sharks”.

 På den positiva sidan så hittade jag fram Rosa Taikon. Katitzis syster. Hjältinnan i boken som tar hand om sina småsyskon och är en fantastisk vacker dansare. Hon jobbar tydligen mycket för Romernas rätt fortfarande och är en känd silversmed. Jag såg ett litet klipp med henne och blev jätteglad. Hon är nu gammal men fortfarande stolt och har en bra hållning. Helt klart en positiv förebild som jag tidigare efterfrågat.

Jag tror fortfarande inte att det handlar om rasism i Marks fallet. Jag tror fortfarande att barnen skulle må bättre av att få komma dit de ser som hem. Men jag skulle vilja ha mer information om romer. Mer öppen information om vilka de är, utan offer rollen. Utan presentationer om dem. Det känns som det saknas sådant. Man pratar om främlingsfientlighet. Men ofta handlar det om rädsla med en fientlighet. Rädsla för det okända. Katitzi bjöd in oss till den romerska kulturen. Både positivt och negativt. Vi behöver mer sådant för med kunskap är det lättare att ta till sig det nya och själv bjuda till.

