Etiketter

, , ,

En sak som stör mig när det gäller vissa feminister (vilket också skapat en viss antipati mot feminism som begrepp) är att det försöker likställa alla problem som kvinnor kan råka ut för att vara en del av patriarkatet. Så om något stolpskott säger ”det där förstår inte du lilla gumman” till mig så kan man i princip likställa det med talibaner. Det är ju nästan lika illa som att bli piskad för att du pratat med en man. Eller för att du haft en västerländsk film i din ägo.

Läser Bahareh Mohammadi Andersson:

Dagligen plågas jag av minnena från min ungdom i Teheran. Efter shahens fall fick jag som flicka lära mig att inte leka med pojkar, inte klättra i träd och inte cykla för att skydda min oskuld. Jag lärde mig att hata mig själv för att jag föddes till kvinna. Som tonåring blev jag en dag stoppad av sarallah (moralpolisen) mitt på gatan och två kvinnor i svarta chador tog mig in till polisstationen för kontroll. I min väska hittade de en omoralisk västerländsk ”kärleksfilm” (Robin Hood) som fick de skäggiga mullorna att utdöma mitt straff; femtio piskrapp.   Två dagar satt jag i förvar medan mina desperata föräldrar lyckades pruta ned straffet till tjugo piskrapp. Jag fördes in i ett litet rum, fick lägga mig på en bänk och lyssna på en kvinna i svart chada med piskan i handen som föraktfullt och monotont räknade till tjugo – slag efter slag. Då, i förnedringens blod, föddes min kvinnliga identitet och mitt motstånd mot allt barbari i namn av kulturer och religioner. Men jag slapp lindrigt undan, många blev avrättade, vissa våldtagna före döden bara för att de inte skulle komma till paradiset som oskulder. Det är nu många år sedan jag fick fly från mitt hemland, men dessa minnen plågar mig allt oftare när jag arbetar med hederskulturernas olika uttryck, här och nu i jämställdhetens bästa land.

Nu ska man inte jämföra olika grupper på det sättet då det finns olika problem. Tänker på sketchen med Hasse & Tage. ”Tänk om du hade en spik i foten!” eller hur den nu gick. Även om någon har det värre så kan det fortfarande vara illa för en person här i väst. Men grejen är att det i många fall likställs att vi har samma problem alla kvinnor för att vi är kvinnor. Och för mig är det att förminska andras lidande – och att bortse från förbättringar som sker.

Och varför – varför svarar inte Reinfeldt något på hennes fråga? Hur kommer det sig att ett parti som anser sig vara feminister har en människa med sådana värderingar som Abdirizak Waberi i riksdagen? Hur kan detta gå ihop för honom? Och frågan besvaras med största – möjliga – tysssstnad. Men inte heller något av de andra partierna svarar. Utom SD (suprise, suprise!).

Och om man då vill använda detta som argument mot M för att istället titta på S som alternativ så tyckte jag någon uttryckte det hela rätt bra.

Har fortfarande svårt att smälta att den mannens blev integrationsminister med tanke på hur han förnekade att det existerade en hederskultur och hedersvåld. Det handlade bara om rasism.

Och apropå det här med hedersvåld så har jag inte skrivit något om Fredens hus som verkligen gör sitt bästa att förminska lidande för de flickor och pojkar som lider i hederskulturer genom att adoptera begreppet till att handla om våld mot kvinnor. Svenska kvinnor. Finns så många som skrivit bra om detta. Självklart så är det bara dessa rasister som skriver i vanlig ordning. Som Kerstin Ulusoy, Sakine Modine och även Bahareh Andersson igen. Säkerligen ligger de högt på SDs lista hela gänget…

Det har också varit debatt då och då om det här med omskärning av pojkar. Själv har jag varit lite tudelad till det. En av de bästa böckerna jag har läst heter Källan av James A Michener. Där tas olika religioner upp. Kortfattat handlar det om en arkeologisk grupp som gräver på ett ställe i Israel. De kommer från olika ställen och de hittar olika saker i utgrävningen. Sedan får man då berättelser om då olika tiderna där de olika sakerna hör hemma. Man får följa de olika religionerna och parallellt får man följa gruppen som gräver och man märker hur det förflutna påverkar dem. Fantastiskt bra. Och där tar man upp judarna och just det här med vikten av omskärning. Hur viktigt detta har varit för dem. Så viktigt att de valde att riskera offra sina och barnens liv för att få till det här förbundet. Så hur stor vikt ska man ge till denna kulturella del? Efter att ha läst boken (och läst om livmoder cancer som var låg där) så tyckte jag väl att det var ett skäl att godkänna det. Trots att jag läst många bra argument mot det också.

Så pratade jag med en muslimsk kille. Precis som jag skulle kalla mig passiv kristen så var han passiv muslim. Han pratade om sina eventuella söner och förklarade att de inte skulle omskäras. Anledningen till omskärning var, enligt honom, att det kunde fastna sand innanför förhuden när man levde nomadliv i öknen. I dag fanns det ingen anledning utan var bara tradition. Så enkelt var det för honom.

Och jag läser hur någon skriver om hur viktig del det är i kulturen i en artikel i Newsmill. Plötsligt blir jag väldigt glad att jag själv hållit rätt tyst i ämnet. För när jag läser det hon skriver – som jag kanske själv skulle kunna sagt så inser jag hur fånigt det är. Blir man jude/muslim genom att man skär bort huden? Hur kan en kvinna någonsin kalla sig jude då? På vilket sätt går hon i förbund med Gud? Och som flera påpekar – hur kan man förbjuda kvinnlig könsstympning då, det är en viktig del i vissa kulturer? Och att gifta bort unga kvinnor? Det finns många saker som inte är tillåtet längre som var tillåtet i vår kultur. I bibeln är man tydlig med att man ska aga sin hustru och barn. Men det är inte tillåtet idag. Ska vi införa detta igen för att det är kulturellt?

Och, seriöst, kvinnan likställer bröst förstoring med omskärning. Men visst. Liksom myndiga tjejer kan välja att förstora sina bröst (och det skulle vara intressant att jämföra andelen västerländska 18-åringar med andelen omskärda pojkar bland judar/muslimer då) så tycker jag myndiga killar kan ta valet att omskära sig.

Förövrigt – när det gäller moderaterna och Abdirizak Waberi så vill jag även slå ett slag för en annan moderat riksdagsledamot som jag följer på twitter. Jag tycker han säger mycket tänkvärda saker. Han var en av de som diskuterade Fredens hus över twitter tillsammans med Sakine och Kerstin. Han är inte lika flitig bloggare som twittrare tyvärr, men jag vill ändå tipsa om Hanif Bali (@hanifbali) som kan vara bra som motvikt.

