Etiketter

, ,

Lucia är en vacker tradition. Det är härligt att se ett Luciatåg komma skridande och skönsången. Själv minns jag med blandade minnen när jag stod i kyrkan. Jag kommer ihåg de som svimmade av ljusen. Själv kändes det nästan som jag skulle svimma av nervositet. Jag skulle läsa en dikt. Av någon anledning såg de detta som bättre än solosång. Wonder why. Detta var då på mellanstadiet.

Men det fanns även en historia innan vi stod där i kyrkan. När vi skulle rösta vem i klassen som skulle vara Lucia. Vi var 7 tjejer och två alternativ. Själv hade jag långt hår så på något sätt kände jag väl att det kunde vara aktuellt med mig. Även om det inte var troligt så fanns ju tanken. A, den vackraste och populäraste i klassen hade klippt av sig sitt långa vackra blonda hår. Borde inte det göra det mer möjligt för mig?

När röstningen var klar visade resultatet att jag fått tre röster. Och jag fick snabbt veta att de två favoriterna röstat på mig. För jag var mest ofarlig och man fick inte rösta på sig själv. De hade långa diskussioner om vem den tredje var. Jag fick aldrig veta det. Jag kommer inte ihåg idag vem som var Lucia. Om det var M (som jag röstade på, och som egentligen var mer synpatisk) eller om det var A.

Jag tänker på detta när jag läser om killen som blev framröstad som Lucia men som rektorn ändrat sig angående om killar fick ställa upp eller inte. Och lite off topic, men när jag läser vad han skriver:

– Där hade jag gått runt i flera dagar och haft förhoppningar. Jag skulle köpa kläder och så, säger han.

Så skrattar jag till och kommer jag osökt att tänka på Marielles WTF moment som Hannah så fantastiskt ritade i sin WTF serie.

Det finns många diskussioner om detta. Ketchupmamman är väl den som beskriver det bäst i mitt tycke. Hur långt kan man sträcka sig? Är det ok med en Lucia som är mörkhyad – kommer rektorn lägga sig då med? En snaggad tjej med tatueringar och piercing? En fet Lucia? Hur långt får en Lucia skilja sig från normen av Lucia egentligen?

Och jag tänker på alla dessa som väljs bort. Liksom alla män inte blir styrelsemedlemmar eller VD så blir inte alla kvinnor Lucia. Så för mig hade det inte spelat någon roll om någon kille blivit Lucia – det hade ändå inte ändrat mina odds. Så låt folk rösta och låt de som har rätt att rösta göra sig hörd.

Och hade det då spelat någon roll för de som tittat på Luciatåget? Hade verkligen publiken rest sig upp och buat när det är en kille? Jag tror inte det. Skulle de vägra infinna sig och titta på sina barn bara för att det är en kille som är Lucia? Är inte det vackra med traditionen helheten? Visst kanske man inte alltid är nöjd med Lucia, men är verkligen könet det som är viktigast? Är det inte så att folk alltid tittar och kritiserar Lucian. För kort, för kort hår, fel hudfärg, fel färg på håret etc. Varför inte bara acceptera tåget som det är och njuta av det?

Rektorn backade alltså – och de hävdar att de trodde att Sepher inte var seriös, därav tveksamheten.

Däremot så får Loke inte bli Lucia. Och jag tänker för mig själv att det säkert är lättare att diskriminera en ”etnisk” svensk kille än en nysvensk. För Loke kommer ju höra till den priviligierade gruppen vita, europeiska, män. Än så länge förutsätts han väl vara heterosexuell – så då har han ju alla förutsättningar för att bli VD så i väntan på detta får han väl i brist på någon SCUM teater ändå hur vi kvinnor konstant diskriminerade och ses som underlägsna för att vi är kvinnor. Kanske lär han sig tillräckligt mycket av denna arvssynd han är född med så att han åtminstone har vett nog att skämmas när han fått sin VD tjänst (eller hur var det nu Anna Laestadius Larsson).

Andra som skrivit Genusnytt (suprise!), Newsmill Jenny Sonesson, Christer Magister, och även på en Feminist dagbok så protesteras det. Diskriminering är alltid fel.

Av de som kräver att traditioner ska fortsätta finnas så har vi bland annat Ravenna som presenterar den synen.

