Etiketter

, , ,

En av mina bloggare är som jag nämnde Monica Antonsson. Jag kan redan nu säga att jag inte läst hennes bok – och inte heller Liza Marklund. Av det jag läst så tror jag mer på Monicas version än Lizas. Anledningen till detta är främst:

Källreferenser. I Gömda hänvisar man till olika dokument som man kan hitta historien i, dommar mm. Däremot tycks inte Liza själv ha gått igenom dem om man läser hennes uttalande i Expressen rätt – hon har mest bara trott på Mia. Fine, men presentera det inte som sant då. Och framförallt använd det inte som ett argument i debatten. Som så många säger kunde det här ha varit sant – använd då ett SANT fall i debatten, då får man större utslag. Det ser inte så bra ut när det visar sig vara ett falsarium. Det är ju faktiskt fiction säger hennes medägare i Piratförlaget.

Problemet för Liza är att Monica också har källreferenser. Och dessa går då att kolla upp.

Så, är det här stort problem att en smart dam skriver en bok som passar i ett politiskt projekt (Muslimska män misshandlar sina fruar och har ett nätverk som jagar de frånskilda fruarna för att mörda dem?).

Frågan blev lite aktuell för mig när jag förfasade mig över Lizas krönika idag om ett barn som for illa. Pojken blev våldtagen av sin pappa och det fanns mycket bevis på detta. Trots detta så blev pappan frikänd i hovrätten. Skandal, tänkte jag. Och kanske inte förvånad med tanke på det svenska rättsamhället.

Sen tänkte jag igen. Kanske blev han frikänd för att det inte fanns bevis? Kanske är detta också en av Lizas påhitt för att tjäna pengar och få fram en debatt? Efter att ha följt Gömda skandalen så vet man ju att hon redan hängt ut en kvinna offentligt och krossat henne – utan bevis (dom ligger ju tillsammans med de andra dokumenten hon plöjt igenom på vinden…). Denna kvinna har också skrivit en bok som heter Vingklippt (Elisabet Hermon eller så heter hon). Den lilla människan har inte någon chans emot Liza visade det sig där.

Så nu när Liza är trängd så tar hon då upp barnets fall. Smart. Men frågan är hur mycket jag tror på det när det är hennes journalistiska ådra som ligger bakom. Synd om barn drabbas. Men som man säger om politiker som ljuger: Avgå!

Expressen, säg upp avtalet med Liza, och ingen annan bör anlita henne, för hennes trovärdighet är djupt skadad nu, och ju mer ni håller tyst, desto sämre ljus hamnar ni själva i. Låt henne skriva sina fictions om Annika och håll henne för Guds skull undan från alla reportage som är av vikt för samhället och människor.

Edit: När jag surfade runt lite hittade jag ett inlägg av Motherbitch där hon tog upp bakgrunden. Det låter ju verkligen som det är en sann berättelse det här, men just nu är jag lite i allmänt hmm-tagen, skulle varit intressant att läsa varför hovrätten dömde som de gjorde. Vad var det man skrev? Men samtidigt så känns det som att just nu har barnet det bra, och han är inte hos sin far, så jag känner inte att det var läge att ta en krönika om det ändå. Men det är som sagt bara min åsikt…

