Etiketter

,

Hittaden en lite intressant film via Pär Ström som skulle visa matriarkatet på soc.

Det handlar alltså om hur en man blir bemött när han ska skriva på faderskapsintyget. Bland annat så ifrågasätter hon ett flertal gånger om han verkligen är pappan, och förklarar att han är inte pappa förrän papperen är ifyllda.

Jag antar att barnet har en mamma. Jag antar att hon är med också (det är i alla fall ”vi” som skrev på och 3 månaders bäbisen har väl inte kommit så långt än – hoppas jag). Mammans reaktion nämns inte alls här.

”Är han verkligen din pappa” frågar de barnet retoriskt. Om någon blir förolämpad här måste det väl vara mamman. För vad de säger är väl: ”Din mamma ser ut att vara rätt lättfotad, tror du verkligen att den här karln är den som i slutändan lyckas göra henne på smällen??”

Det här handlar om myndighets Sverige där någon låtsas att de har lite makt. Bemötandet i detta fall har nog inte något med könet skulle jag vilja säga.

Om man vill ta upp matriarkatet så kan man väl fråga sig varför när min sambo 1994 stod utan inkomster och i slutändan vände sig till soc för hjälp tills han kunde få KAS att hans avslag skickades till mig, hans sambo. Män som är så nerdekade så de måste ha soc kan naturligtvis inte ha hand om pengarna heller – eller nåt. Varför avslag? Jo, den korkade killen hade flyttat ihop med mig och eftersom jag pluggade så hade han inte rättighet att få soc bidrag. Lustigt att man i det fallet juridiskt verkar vara ett par, men annars måste man gifta sig för att kunna få fördelarna att vara tillsammans.

Nåväl, det var off track – men jag tycker det är lustigt att båda sidorna kan hitta exempel på ”könsmaktsordning” i allting.

