Etiketter

, ,

I somras kom det ett mail från grundaren till babysimmet där vår son simmar. Hennes dotter hade tagit självmord, en vecka innan hon fyllde 15 år. Hon hade kastat sig framför tåget. Häromdagen så kom historien upp igen på löpet på AB.

Tankarna som far runt i huvudet när jag fick mailet var många. Ska man svara något? Jag har inte träffat dottern men hon sjunger in sångerna på skivan som vi fick. Babysimmet Linnéa är döpt efter henne. Framförallt kommer frågan varför? Varför tog din dotter livet av sig?

Funderingen sen blir varför vill jag veta det? Jo, på något sätt vill jag veta att det är något som skett som gjort att barnet inte längre vill leva. Att det är oförklarligt – vilket det många gånger är har jag förstått är skrämmande. Tänk om något av mina barn skulle välja att inte vilja leva en dag. Hur hanterar man det? Ludmilla har valt att skriva ner sina känslor i sin blogg. Jag upptäckte den idag.

Genom den hittade jag fler som har drabbat av samma tragedi. En kvinna har fått rätt mot vården som missade signaler och därmed ”orsakade” självmordet. Idag (ja, igår nu då) skrev hon ett inlägg som var rätt intressant om hur musten har gått ur henne nu, och hon inte längre visste vad hon skulle kämpa för.

Kan tänka mig att det på något vis känns som man förlorat barnet igen nu på något sätt. På något sätt kämpar man för upprättelsen, och då står barnet fortfarande bredvid en på något sätt, men sen när kampen är slut, då måste man släppa taget. Inbillar jag mig i alla fall att det känns som. Jag har tack och lov inte varit med om det.

Hur kan unga människor vilja skada sig själv? Jag har aldrig haft en tanke på självmord. Jag har heller inte haft någon panik attack eller psykos som verkar vara väldigt vanlig bland de yngre. Min lillasyster däremot har haft problem och behövt medicineras. Det är 9 års skillnad mellan oss. Hon är 80-talist, och i den generationen är det många som haft problem. Jag vet inte om självmord ökat nuförtiden, men jag tycker mig höra talas om det mer bland unga idag. Om det har ökar är det samhället som ligger bakom?

Hoppas bara att en universallösning har kommit fram innan mina söner blir tonåringar – jag vill inte oroa mig för det. Också.

