Etiketter

, , ,

Debatten om amning går ju alltid frisk. Eftersom jag brukar snurra runt på Alltombarn ibland (feel good känsla) hittade jag lite intressanta artiklar på ämnet idag.

Till att börja med så är facebook i blåsväder. Man får inte lägga upp amningsbilder. Den artikeln orkar jag knappt läsa. Visar sig att det handlar om hur mycket bröst man kan visa. Ser inte amning som något sexuellt. Kan inte fatta att någon skulle tända på bröstet som det hänger ett barn på. Skulle jag lägga upp en bild på mig när jag ammar? Nix. Tycker det är ett privat ögonblick mellan mig och mitt barn så jag har inte ens något kort på det själv. Kan också bero på att det är jag som är kamerafantasten i familjen, så det finns i och för sig knappt en enda bild på mig. Men nej, jag skulle inte lägga upp en sådan bild på nätet. Men jag skulle inte störa mig på någon som gör det heller.

Nästa artikel är en ny skräckpropaganda om vad som kan hända när man inte ammar. Amning ger lydiga barn. Såpass. Uppfostran är onödig då eller? Sen läser jag igenom och funderar.

Jag är en LCHF anhängare. Low-Carb High Fat. Anledningen är att jag mår bra när jag äter sådan kost. Magen kommer i trim. Suget efter godsaker försvinner. Jag stressar av. Tyvärr är det enkelt att hamna tillbaka i ”kolhydratsträsket” och hamnar med en massa godis. Där är jag just nu. Men hey, det är ett nytt år! 

Men, vissa hävdar att psykiska problem kan minska eller försvinna helt om man lägger om kosten. Läser man Kolhydrater i Fokus så finns det många exempel. Det kan även påverka ”alfabetsbarn”. Säg att det är så. Tittar man då på bröstmjölk kontra modersmjölkersättning så är det skillnad på innehåll vad gäller fettsammansättning och kolhydrater. 

Tänk om det är så?

Eller tänk om det bara är amningsmaffian som vill trycka ner alla kvinnor som väljer bort att amma eller inte har mjölk som är framme igen med sitt fördömande.

D-boy ammades till han var ett, och T-toy ammas fortfarande nu när han är nio månader. D-boy,  är en liten ängel oftast. Hans kusin däremot är lite mer ”viljestark” som det sägs. Brås på sin moster, brukar min mor säga med en snedblick mot mig (som ammades tills jag var sex månader). Lustigt nog kallades det obstinat på den tiden. Hon har inte ammats alls i princip. D-Boys farmor hade inte mjölk till sin son, så han fick två månader och han var också en lydig kille.

Slutsatsen är väl att man kan härleda en massa samband med forskning. Sen om det är sant det får väl bli upp till var och en. Eftersom det bara spelar roll upp till de är fem så spelar det nog heller ingen roll i det stora hela.

