Etiketter

Nu när jag är hemma med barnet så har jag trots allt en massa tid över. Tro’t eller ej. Denna tid spenderades till att börja med att plugga på distans. Så började jag med slösurfandet igen. Personligen har jag inga beroenden. Jag röker inte, dricker måttligt, ingen sexmissbrukare. Jag är sockerberoende visserligen. Men nu vet jag hur jag tar mig ur det. Bara jag fokuserar mig.

Men, jag har Internet problem. Första gången jag noterade det var när jag var arbetslös ’95. Medan pojkvännen jobbade så lämnade jag plötsligt Glamour för att komma ut på Internet. Favoriten var L’Hotel Chat. Där chattade jag med en massa människor. Det var kul, jag lärde sig mycket (bland annat hur man undvek äcklen) och jag lärde känna nya människor.

Sen kom telefonräkningen. Från att ligga på runt 1000 kr på kvartalet så hamnade den på 5000. Vad min sambo sa då kanske inte bör skrivas ner. Jag fick lämna Internet och sätta mig framför Glamour igen. Så fick jag jobb dessutom.

Så nu har man hamnat på en del bloggar istället. Det blir det nya beroendet. Hur kommer det gå för Catta vars bror blivit yxmördad? Vad händer i Häxans liv? Kommer media någongång vakna upp och ta upp blogg debatten om Monica Antonsson vs Liza Marklund?

Förutom dessa har jag bloggar där jag tror jag har någon sorts hatkärlek till. Jag håller inte med personerna, vi har inte alls samma referensramar men trots det går jag in och läser och irriterar mig på dem. Varför? Jag hör inte till kategorin som skulle skriva något oförskämt till någon eller skriva något sårande. Jag har väl skrivit något någongång, som jag tycker är resonligt, och fått svar som har retat upp mig ännu mer. Så varför fortsätter jag att gå dit?

Kanske för att jag även där ser någon ljusning. De kan komma med ett vettig inlägg och då känns det som jag fortsätter vänta mig att det ska komma något mer smart från dem. Så blir jag besviken. Igen.

Under tiden så kryper deadlinen på kurserna närmare, och jag inser att det är dags att ta itu med det här beroendet igen. Imorgon eller så.

