Etiketter

Ofta läser jag att man hänvisar man till något som BRÅ har kommit fram till. Sen kommer någon annan och säger något som jag upplever som tvärtemot – och de stöder sig också på BRÅ. Jaha.

I dag tar Maria Abrahamsson upp att man från BRÅ sida slagit upp stort att man skulle hantera våldet som organiserad brottslighet eftersom likheterna var så stora. Detta fick då genomslag i regeringen bland annat. Tydligen hade forskaren bakom rapporten man hänvisade till protesterat, eftersom en sådan likhet inte kunde styrkas. Men det var tydligen en hjärtefråga fören av skribenterna (Lars Korsell) så klart man ska skriva det. Vem bryr sig om det är sant eller inte? 

Inte jag. Jag har inte ork/lust/motivation att sätta mig in i denna fråga så jag har ingen aning om vad som stämmer.

Men helt klart är att det inte kan vara lätt för regeringen när högljudda personer i hög ställning presenterar saker som sanning (typ Liza Marklund med Gömda) och sedan ska de fatta beslut på dessa grunder. 

Just Beatrice Ask har jag tappat väldigt stor tilltro i efter IPRED debatten. Det känns som hon ofta lyssnar på fel rådgivare. Kanske skulle hon ha någon som känner till Internet och orkar skumma igenom lite mer rapporter som kan hjälpa till att verifiera sanningen innan hon kommer med ett beslut eller ens uttalanden för den delen. Det skulle gynna både henne – och Sverige. 

Och sen kanske det vore bra med en justitieminister med juridikutbildning. Eller är jag helt ute och cyklar?

