Etiketter

, ,

Han vill inte sova. Han är trött men kämpar ändå för att inte missa något. En stund är ansiktet i vila. Ögonen stora, men trötta. Tittar på mamma. Den ena handen sträcks ut mot mammas bröst. Måste ha koll på att de är nära. Den andra handen rör vid pappa. 

Mamma stryker med fingret över näsan. Ögonlocken går nästan, nästan ner.

Stryker med fingret på kinden. Mungipan dras uppåt, darrar till lite innan den går tillbaka till ursprungsläget.

Strykning runt konturen på munnen leder till att munnen blir ett plutande streck. Ögonlocken är nu nästan slutna, men man anar ögonen som följer mamma med blicken. Man vet inte om mamma och pappa kan få för sig att flytta över mig till min säng.

Ser på det lilla ansiktet. Älskar det så mycket att det gör ont. Tänker på alla dessa barn som skadas av föräldrar eller andra. Hur kan man skada små barn? Så mjuka, så sköra, så mycket tillit.

Tänker på framtiden. Vad ska det bli av den här lilla pojken? Tänker på andra föräldrar som sett sina barn bli kriminella eller bara allmänt våldsamma. Hur kan människor gå ifrån att vara oskyldiga bebisar till mördare. 

Inte den här killen. Men tänk om. Hur skulle jag som mamma känna då? 

Ett litet pysande från honom säger mig att han nu sover. Kramar honom lätt och snusar på huvudet. Oavsett allt kommer jag alltid älska honom. Han kommer alltid ha det med sig.

