Etiketter

, , , ,

EU-domstolens utslag i juni 2007 var att det var tillåtet att privatimportera viner som inte finns på systemet. Det tycker jag är bra. Jag vill inte bli av med systembolaget. Det handlar då om deras kunskap och hjälpsamhet. Jag kan gärna köpa min (lilla) ranson av vin där.

Men kanske finns det viner som jag är intresserad av som de inte har? Även om de är kunniga så har det väl kommit fram att de inte är helt okända för mutor. Dessutom kanske riktiga vinkännare inte har samma smak som mig. Då finns det vinklubbar där man kan beställa viner av. Och Sverige måste ju acceptera det. Det har ju EU sagt. Och EU är ju lag för Sverige även om de bara ger direktiv (läs IPRED). Men nu är det en lag som Sverige inte gillar. Då ställer Posten käppar i hjulen enligt svd. De kan inte kontrollera åldern på de som köpt paketet. 

Konstigt. Jag kan inte hämta ut paket på posten till min sambo från Dustin eftersom de måste ha hans leg. Men de kan inte kolla ålder. Does not compute.

