Etiketter

, ,

Expressen lockade med rubriken Windows erbjuder gratis operativssystem. Såpass. Det är inte Microsoft som erbjuder det då? Undrar vilka Windows är och vad de har för operativsystem. Det kan ju i alla fall inte heta Windows 🙂

Nåja, Vista var minst sagt en flopp eftersom folk inte gått över till det. Nu kan jag väl tycka det är till viss del orättvist. Jag tycker Vista är ett rätt bra OS och jag gillar vissa funktioner skarpt. Som nybliven förälder så gillade jag lättheten med föräldrakontrollen. 

Problemet var väl att det var en så stor förändring av hanteringen på drivrutiner m m så att äldre program och tillbehör hade svårt att fungera och i och med det ställde det till problem. Sen är inte Microsoft ödmjuka nog att erkänna ett problem och jobba mot lösning utan svaret var ”Det finns inga bugga i vårt operativ system”. ”Nähä men er j-a system fungerar inte i med min dator, så det skiter jag i det” tänker många. Och företag tittar på kostnaden att uppgradera skrattar och fortsätter med Windows XP och en del till och med med Windows NT (jag har jobbat med support fram till feb 08 och det existerade fortfarande då).

Men nu kändes det hoppfullt att man får gratis Windows. Kanske något att satsa på tänkte jag. Men det visade sig vara beta versionen. Schysst! Jag behöver inte betala för deras testversioner. Det var generöst av dem. 

Kommentarerna på artikeln var förövrigt klockrena:

Mycket snack om att Vista tar så mycket minne. Men vad är det för vits att ha ledigt minne som inte används? 

Det, mina vänner är nivån hos en riktig Microsoft-förespråkare, 
vi andra vill ha maximalt minne tillgängligt för program som ska köras

