Etiketter

, ,

Jag erkänner att jag inte har någon åsikt om vem som har rätt och fel i Gaza konflikten. Det känns som båda sidor har bra och dåliga argument för sin sida. Jag läser inte alla nyheter därifrån. Jag ser bilder av gråtande barn läser rubriker om bombade skolor och ålderdomshem och det räcker för mig.

Jag känner bara ett maktlöst ”Varför?”. Vad är det som är värt att kämpa så länge om med så många dödsfall. Frågan blir då naturligtvis retorisk. Jag vill inte läsa mer om varför, jag vill att de som driver fram kriget kan diskutera mellan sig själva och lämna de oskyldiga (framförallt barnen) utanför. Men det kommer inte att hända. 

Dessutom läser jag nu att konflikten utökas med våldsamma demonstrationer nu i Oslo. Ja, det måste väl vara den ultimata konflikthanteringen. Slå ner en polis och ägna er åt vandalism så vinner ni säker gehör för er sak. Eller nåt.

Kanske min strutsvariant inte är den allra värsta approachen ändå…

