Etiketter

, ,

Jag ryser när jag läser senaste diskussionen mellan MA och BJ. Diskussionen hittas här.

Eftersom det finns risk att kommentarer redigeras och tas bort kopieras de hit då för en lite Trollan analys.

BJ:  Men är det inte lite så att om man som MMDMÖ och hans familj väljer att kliva ut i rampljuset och bli offentliga personer så får de väl vara beredda på att det snackas om dem? Det är väl en smäll man får ta om man väljer att göra sig sedd av andra människor?

MA: Det är **** totalangrepp mot MMDMÖ och familjen ***** det gäller. Hon ljuger och sprider lögnerna dessutom, dvs hon bedriver en förtalskampanj. Jag är medveten om att flera gör det, så det blir uppgörelse med flera. Nu får det helt enkelt vara slut. 
Jag har varken tid eller lust att diskutera detta här. Hanteringen har nått en ny nivå.

(Ok, jag har läst hennes blogg. Det har inte sett någon benämning om familjen. Däremot har hon efterlyst domarna som MA hänvisar till i sin bok för att göra en egen analys och kommenterat dem. MMDMÖ är dömd hustrumisshandlare och det går hon ut med – kan det vara förtal när det är sanning? Tror jag att han har misshandlat Mia och andra flickvänner och hustru. Ja, det tror jag. Tror jag att han har skadat Sara/Emma. Nej. Hustrumisshandel och skada barnen går inte alltid hand i hand. Bloggerskan håller kanske inte med mig i det. Är det förtal? Tveksamt).

BJ: I mina ögon låter det som att du försöker skrämma alla som har andra åsikter än dig, till tystnad. Yttrandefriheten … Hört talas om den kanske?

MA: B
Det är skillnad på att vara kritisk och att förtala. 
Jag har sett din blogg och gillar naturligtvis inte den heller. Du ägnar dig nämligen också åt förtal. Ett gott råd är att du bör sluta med det.

(Annars?)

BJ: Då kanske du skulle precisera dig och förklara på vilket sätt jag i min blogg ägnat mig åt förtal?

(Nu är ju bloggen censurerad – thanks to MA – så jag kan inte avgöra det. Ser man på vad hon har berättat så har den varit kritisk mot MA med diverse drömmar om vad man skulle vilja utsätta henne för. Kanske inte det mest mogna – men vad är förtalet i det? Dessutom – MA är nu en offentlig person, och dessa får icke-offentliga personer förtala enligt en annan kommentator i tråden. )

MA: B 

Jag vet att du är en ung tjej så jag säger inte mer. Fundera en stund och skriv som du tycker att du själv skulle vilja bli omskriven, så blir det säkert bra. Jag önskar dig all lycka i livet.

(Jaha, nedlåtande går det ju alltid bra att vara när man inte har ett bra svar. Jag tycker frågan var befogad, börjar man hota runt omkring sig så måste man nog ha på fötterna, inte bara att ”hon inte gillar någons blogg”.)

***

Snälla rara MA. Ge dig! Läser hennes kommentarer, och vrider mig. ”Fundera på hur du skulle tycka…” är ett vanligt grepp hon kör. Det är precis samma sak som jag själv gärna lägger till. Men ibland får hon svar som faktiskt visar att den personen inte kommer till samma slutsatser som henne och då tycker jag hon bör svara för sig lite bättre. 

**

Jag undrar om jag kommer att åka dit för förtal med detta inlägg. Enligt vad jag en gång har lärt mig så får man inte säga att en person är en idiot – men man får säga att de beter sig som en. 

Just nu kan jag säga att jag tycker att MA ibland beter sig som en paranoid, konspirationssökande person med vissa tekniska begränsningar vad gäller kunskapen om Internet.

Bäst att läsa på lite mer om Förtal innan jag trycker på publicera.

Brottsbalken om man vill läsa en träig text 🙂

Brottsbalk (1962:700) 
ANDRA AVDELNINGEN 
Om brotten 
5 kap. Om ärekränkning 

5 § /Träder i kraft I:2009-01-01/ Brott som avses i 1-3 §§ får inte åtalas av annan än målsägande. Om brottet riktar sig mot någon som är under arton år eller om i annat fall målsäganden anger brottet till åtal, får åklagaren väcka åtal om detta av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt och åtalet avser

1. förtal och grovt förtal,

2. förolämpning mot någon i eller för hans eller hennes myndighetsutövning,

3. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller trosbekännelse, eller

4. förolämpning mot någon med anspelning på hans eller hennes sexuella läggning.

   Har förtal riktats mot avliden, får åtal väckas av den avlidnes efterlevande make, bröstarvinge, förälder eller syskon samt, om åtal av särskilda skäl anses påkallat från allmän synpunkt, av åklagare.

Som jag tolkar den här texten så får inte MA anmäla bloggarna för att de har förtalat MMDMÖ. Det måste ske av MMDMÖ själv.

Men tittar jag då på Wikipedia vete katten om inte bloggaren har skäl att anmäla MA.

Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning.

För hon råkade ut för andras missaktning när hon blev uthängd på MAs blogg som en brottsling. Och innan man har dömts i Sverige så är man oskyldig och ska behandlas som sådan – vilket MA har varit noggrann att poängtera tidigare.

