Etiketter

, ,

När vi blev föräldrar 2004 så lusläste vi all forskning om barn. Sen tog vi till oss det som stämde med vad vi själva tyckte. En av sakerna var det här att barn under två år inte skulle se på TV – det kunde leda till damp och ADHD och det ena med det tredje. 

Inga problem. Finns det något som jag som blivande föräldrer var emot så var det använda TV och video som barnvakt. Det blev inget TV tittande för D-Boy. Eftersom vi oftast spelade in serier och tittade lite senare så kunde man pausa om han kom in och började titta. Vi klappade oss på ryggen och tyckte vi var hur duktiga som helst.

När han väl blev 2 år så lättade vi på reglerna. Han tittade fortfarande inte på TV, men han fick se på film. Vi har samlat ihop alla Disneys filmer och andra tecknade filmer, så han har ett stort utbud. Fördelen var ju att vi hade koll på vad han tittade på.

Sen började man se fördelen med att få sova på morgonen på helgerna. Man stapplade alltså upp och satte på filmen han önskade så slocknade vi om igen. Han var väl runt 3 nu. När klockan började bli 8-8.30 så började han efterfråga frukost, och då fick vi masa oss upp. Men vi hade i alla fall vunnit en timmes extra sömn genom att tumma på principen TV/DVD är ingen barnvakt. Någonstans där började han höra talas om Bolibompa. Man vinner ännu mer sovtid med Barnkanalen. En barnfilm är ju oftast max 80 min. Enda nackdelen var ju det här med förståelsen av TV. Det gick ju inte att pausa när man skulle på toaletten – eller när frukosten var klar.

Så kom då T-Toy i början av april 2008. 9 månader senare. Samma regler för TV gäller för honom. I alla fall för sambon. Själv har jag gett upp. Det är svårt att hålla ungens huvud bortvänt när storebror tittar på TV. Jag sätter i alla fall gränser när han går fram till TV. Eller i alla fall när han rör vid TV:n.

Det är svårare med barn nummer två. Men än så länge är det väl inte alltför farligt han har så mycket annat att intressera sig för. Men nu kommer det forskning om att det inte alls är farligt för små barn att titta på TV. Det tackar jag för – jag gillar verkligen när forskning och vår (eller min i detta fall) barnuppfostran går hand i hand.

Och för övrigt hatar jag Teletubbies, och tycker att det är många såna vibbar från  ”Drömmarnas trädgård” som börjat 17:30. D-Boy tycker den är så bra och skrattar och skuttar i soffan. T-Toy tycker då att storebror är så rolig så han blir intressantare än TV (vilket ju är ett plus). Och jag antar att den är riktad mer till barn än deras föräldrar så jag får väl leva med den…

