Etiketter

, , ,

Idag satt jag med TV på och Bolibompa i full gång. D-Boy hade lämnat TV för att bygga lite lego istället men jag hade inte kommit mig för att stänga av. Plötsligt börjar program om en förskola där de leker en lek som jag kommer ihåg från min tid.

Bro, bro, breja
Stockar och stenar
Ingen kommer här fram, här fram
Förrän dom säger sin kärestas namn
Vad – heter – HON

Det var betoningen på hon som fick mig att börja fundera. Tänk de här familjerna med två pappor eller två mammor. Vad tänker de? 

Den här leken är verkligen inte PK. Sen har man själva frågan. Vad heter din käresta (så förnedrande att behöva basunera ut det!)

Nu har D-Boy fyra år för några veckor sedan meddelat att han är kär i Jenny på dagis. Mer än så har jag inte hört. Han trodde det var besvarat i alla fall. Inte någon stor grej. D-Boy har ingen koll på vad kär egentligen betyder, vilket jag antar gäller de flesta på förskolan så det borde väl inte vara något speciellt med en sån här lek.

Men säg att den är någon som är lite utanför på dagis – sen ska de peka ut någon som sin käresta. Kan det leda till att de blir retad mer?

Nu tror jag allvarligt inte att barnen tar skada av Bro, bro breja lika lite som jag tror att de tar skada av de klassiska mycket politiskt inkorrekta och ”skrämmande” sagorna som folk väljer bort.

Men jag tycker nog inte att man ska köra Bro, bro breja lärarlett på förskolan som lek (vilket det gjordes i det här fallet). Om barnen gör det själva, fine, men jag tycker inte att det är något som dagis ska köra.

Läs om Snövit eller Rödluvan istället för barnen 🙂

