Idag kom en lysande debattartikel på DN som helt klart satte fokus på det jag reagerat på mot Liza. Hennes dubbelmoral. En litterär agent, välutbildad som misshandlar sin sambo är ok när han har sonat sitt brott. Mer än ok. Han kan hjälpa henne tjäna mer pengar. 

Handlar det däremot om en arab med taskig svenska som spöar upp sin kvinna så finns det inget straff hårt nog.

Även Veckans Affärers chefredaktör analyserar media och Liza Marklunds beteende. Och det är inte en vacker bild som målas upp.

Liza Marklund har gjort mycket bra, fört modiga debatter men seglat upp till någon slags JAN GUILLOU-nivå, där hon anlägger en något mästrande ton och aldrig har fel.

Mycket sant. Och jag gillar inte JG när han kör på den nivån heller. 

Nu ska det bli Debatt i SVT om den här skandalen. Utan Liza. Blir intressant. Kanske ska se det.

Dessutom chattade Liza med Expressens läsare idag. Det var många frågor som hon valde att inte svara på.

Men en del roliga var det ju.

PA: Vad tycker du om debattartikeln i dagens DN? 
LM: Hej Per! Jag blev oerhört förvånad. DN Debatt brukar hålla ju ändå hålla någon sorts kvalité. Jag skriver på ett svar som kommer i Dagens Nyheter i morgon.

Ska bli intressant att läsa det svaret. Kanske blir det något annat än Goddag yxskaft. Fast troligen inte.

Å: Hur kommer det sig att ni kallade Mias andra man Anders från Norrland och mörkade att han var av utländsk härkomst?
LM: Hej Åsa! För mig spelar det ingen roll om man kommer från Skellefteå eller Beirut eller New York. Jag lägger ingen värdering i människors härkomst.

Yeah right.

 A: Varför ställer du inte upp i ”Debatt” i SVT? Det är väl ett utmärkt sätt att skapa trovärdighet för dig.

LM: Hej Anki! TV-programmet Debatt har ringt och velat ha med mig sitt program ett hundratal gånger genom åren. Jag har aldrig någonsin ställt upp och tänker inte göra det nu heller. Det viktiga för mig är inte att vinna en debatt i tv, utan att svara på människors frågor. Och det gör jag ju nu, till exempel!

Utvalda ja…

*

Ja, så var det då Monica Antonssons svar på tal i Newsmill. Jag suckar redan över de första raderna.

Jag hade väntat mig att hon skulle dyka upp i Expressen. Men det höll kanske inte att göra det en gång till. Det är i vilket fall som helst glädjande att hon efter flera veckors tystnad på en ö i Västindien tillsammans med PO Enquist – ja, hans bok alltså, inte själva karln – äntligen tog bladet från munnen och sa något. Vi är många som har väntat på det.

Snälla Monica. Försök inte verka rolig. Efter att ha läst din blogg och märkt hur du skryter med ”din” humor så får jag bara dåliga vibbar.

Artikeln blir dock bättre, framförallt när hon diskuterar Elisabeht Hermon, och Lizas agerande där så hon får godkänt i slutändan.

Men retoriken kommer inte upp i Lizas nivå – men har man något på fötterna så tycker jag det är det viktigaste. Faktiskt.

