Etiketter

, ,

Det ringer någon mitt i natten och vill ha kontonummer och koden till kontot. Och man ger dem. 

Visserligen kan jag väl erkänna att min tankeförmåga kanske inte är på topp så där mitt på natten, men innan jag hunnit vakna till tillräckligt mycket för att rabbla kontonumret så ska nog ha fått tillbaka hjärnan såpass. 

En av samtalen som refereras var dock inte på natten. Men ändå.

En kvinna i Hofors blev uppringd på juldagen. Hon reagerade på tidpunkten, men rösten i andra änden verkade bestämd och trovärdig. Bedragaren hävdade att han skulle stoppa ett pågående intrång i banken och lurade till sig hennes konto och inloggningsuppgifter.

– Vi behöver dem omedelbart om vi ska kunna rädda dina pengar, sa han.

Säg att man nu inte varit hemma och besvarat samtalet. Det finns ju en del som faktiskt var borta på juldagen. Kan man då om det hade varit sant verkligen tro på att man inte ska få tillbaka pengarna om det nu hade varit så att banken slarvat så mycket att de får intrång.

