Etiketter

,

Så, nu är allting uppe på bordet.

Feministerna har tyckt till, och de ser att attacken på Liza beror på att hon är kvinna. Är själv inte så förtjust i dessa rabiata feminister (enligt mitt tycke) jag läser dem ibland, men känner sällan igen mig i den värld de beskriver.

Tiina Rosenberg avslutar med: ”Diskutera gärna litteratur, författarens ansvar, men lämna Liza Marklund i fred.” Är det inte Liza som är författare eller har jag missat något nu?

Anna Larsson anser att Monica har bagatelliserat Osamas brott. Kan väl erkänna att det ligger lite i att det inte pratas så mycket om att han är dömd för misshandel av två andra kvinnor.

Hanna Kjöller anser att Monica är en typisk representant av manssläktet – eller nåt.

JAG TYCKER MIG SE att det är huvudsakligen män – och då vanligtvis män som inte nått samma framgångar som kvinnorna – som krälar upp ur sina hålor och med fradga i mungipan och med behov av bettskena nattetid gräver i textarkiv på ett sätt och med ett intresse som jag inte kan erinra mig att någon ägnat åt de manliga storskrävlarna som från sina korrespondenttelefoner varit med om det ena mer osannolika än det andra.

En som jag gillar att läsa är Karin Thunberg, men även hon känner sig lite vilsen i debatten kan man märka. Men hon verkar inte över sig förtjust i Monica vad jag förstår 🙂

Sen så har då äntligen Mias familj tagit bladet från munnen och talat om att det är sant allting, och att det bara är ex-mäns lögner.

Jag tycker inte deras historier är helt trovärdiga när jag läser vad de skriver, men åtminstone får man något att ta ställning till. Det jag framförallt är tveksam till är dagis historien.

Mias svåger Sven:
– Jag var med. Mia ringde till mig och frågade om jag kunde följa med upp till dagis och hämta Emma. Han hade gapat och skrikit och hotat. Hon ringde till mig för hon var ensam så jag följde med. Då var personalen i ett annat rum, inlåsta med Emma. De var livrädda.

Varför skulle föreståndaren ljuga om det nu? Även om det är svårt att bevisa kvinnomisshandel och få polisen att tro på det, så skulle det i detta läge inte vara svårt att få personalen att anmäla personen som hotat dem. Och det skulle vara ett straff för det.

Det är tyst på Monicas front, har bara kommit en ny löpsedel. Vi får väl se vad som händer. Nu har vi fått en debatt och alla tidningar har skrivit om det som vi har önskat. Hade varit kul med en ordentlig ursäkt från Liza, men det lär väl inte dyka upp.

Mitt hot att fortsätta att inte läsa hennes böcker känns väl inte så hårt för henne gissar jag 🙂


