Funderade lite på det här med författare. Om jag hade gillat Liza som författare och krönikör – hade jag trott på henne då? Hade jag tyckt att det spelat någon roll då? Jag skulle hoppas att svaret är ja. 

Jag har en favoritförfattare vars böcker jag alltid kommer tillbaka till. Hon skrev en släktkrönika på 47 böcker på 80-talet. Efter det har hon skrivit väldigt många fristående romaner och ytterligare fem (eller sex) serier. Jag håller just nu på att samla ihop den sista (har 6 av 11 böcker). Det är Margit Sandemo. Me love her!

Tänk om någon skulle bråka med henne på något sätt. Om hon skulle uttala sig olämpligt? Hur skulle jag ställa mig då? Det är ganska svårt att tänka sig henne i den situationen. Hon är så snäll, och har bjudit på sin livshistoria i sina böcker. Men jag skulle stå fast vid henne oavsett. Alla de timmar hon skänkt mig  i hennes värld skulle faktiskt ge henne rätt till mitt stöd. 

Så kanske jag ändå kan förstå dem som argumenterar att de skiter i vad Liza har gjort – hon är en bra författare och det är det viktigaste för dem.

