Jaha. Händer inte mycket nu inte vad gäller min favoritskandal. Tittar hos Monica. Hon har ett nyskapande sätt att lägga upp bloggen måste jag säga.

Hon lägger upp inlägg som är tomma, med information om vad som kommer att hända. Ökar på känslan av såpa. ”Scenes from our next episode!”.

Nu kommer vi dels få veta mer om Debatt. Det ska bli spännande. Dessutom ska hon då bemöta Mias familj.

Tror inte det ska bli så svårt. De gav inte direkt trovärdigt intryck på mig. Det var fler som reagerade som mig, t ex Ingrid Carlqvist. Hon konstaterade i alla fall i och med utspelet att det befriar Liza från källskyddet. Nu kan hon tala öppet om sina bevis.

Även Liza kör lite cliffhanger eller något sådant. Det har sipprat ut att det ska komma ett utspel i helgen. Det visar sig vara nyhetsmorgon imorgon. 

Liza Marklund berättar också om hur det är att leva mitt i ett mediedrev. Om hur vänner svikit och hur hennes arbete som författare påverkats.

 

– Jag har lärt mig att man överlever. Man går inte sönder, det bara känns så. Jag har lärt mig vilka som är mina vänner och vilka som bara låtsas vara det.

Klart man överlever. Hon kanske har läst Elisabeth Hermons bok ändå. Vem var det som satte igång och höll igång drevet då?

Tyvärr hade inte Elisabeth de kontakterna att hon kunde få en exklusiv intervju i TV4 där hon fick gråta ut för sympatier. Hon fick ett par böcker och en film kastad i ansiktet när Expressen inte kunde fortsätta sitt korståg istället.

Men Liza kommer troligen fortsätta med sina argument att hon inte ”har skarvat, ljugit eller överdrivit något” eftersom det inte behövts, men att den är ”baserad på en sann historia och är inte en sann historia”. 

Vet inte på vilket sätt hon menar att det skulle vara skillnad mellan baserad och vara en sann historia. Varför hänvisar hon till en massa dokument i försättsbladet (t ex dödsattester som jag inte vet vad de har för funktion) om den nu bara baserar sig på Mia och hennes familjs historia.

Jag får det inte att gå ihop. Undrar om den texten också kommer att försvinna nu när boken byter namn.

En annan bloggare som skriver ett mycket bra och nyanserat inlägg i debatten är Fridholm.

