Jag läser ofta och gärna Daddy’s blogg och hittade där ett inlägg där han funderade om han skulle bryta anonymiteten och skriva ut sitt namn. För mig är det solklart att han inte ska göra det. Själv fick jag en gliring om att jag själv är anonym från MA när jag inte var positiv till henne. Jag skriver under med min blogg, när jag kommenterar, ibland skriver jag under med Lena (inte i det fallet visserligen). Men säg att jag skriver under med Lena Olsson? Lena Andersson? Krister Larsson? Det spelar ingen roll vad jag skriver för namn, det kan vara påhittat. När det gäller Daddy så har han en agenda och han jobbar för pappors rättigheter. Man når honom på hans mail och han har en blogg där han skriver öppenhjärtligt om sitt liv. Vad tillför då namnet?

”What’s in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet.”

Man kan få fram ip-nummer och sådant från de som har lagt en kommentar (och besökt) vilket gör att man kan få fram var personen bor i alla fall, så helt anonyma är inte folk ändå.

Jag är en blyg person. Jag vågar inte ställa mig upp och prata med främmande människor. Däremot vågar jag skriva ner mina tankar och resonera på så sätt. Eftersom mitt namn är taget av mina föräldrar så är namnet unikt. Det innebär att hittar man mitt namn så hittar man mig. Jag vill inte att mina tankar ska få stå själv utan att man ska hitta mig i något annat sammanhang och dra slutsatser om mig då. Jag vill heller inte lägga ut en bild på mitt ansikte. Dels så finns det knappt några bilder på mig då jag och kameran inte är helt överens om hur jag ser ut. Dels så får åtminstone jag väldigt lätt en bild av hur människor är utifrån en bild man ser på dem. Alltså vill jag här ha möjlighet att gömma mig bakom ”Trollan” och kunna ärligt skriva vad jag tycker och tänker om saker.

När det gäller Daddy så tycker jag inte att han ska ”hänga ut sig” med namn. Fördelarna? Kan inte direkt hitta någon fördel faktiskt. Jag tycker han verkar ärlig och har på fötterna i det han skriver. Jag behöver inte veta vad han heter.

Nackdelarna? De som behöver veta vad han heter är rabiata feminister som kanske inte håller med eller sociala myndigheter som ogillar det han skriver. Han kan skadas på grund av det.

MA är inte anonym men hon vill sälja en bok. Hon är nu en offentlig person som tjänar på att folk vet vem hon är, alltså är det naturligt att hon skriver under som sig själv. Däremot så tycker jag det är lite onödigt att bunta ihop mig men alla ”Anonym”.  Men så har jag redan tidigare märkt att hon inte är helt positiv till kritik så det var väl kanske inte någon nyhet 😉

Sen skulle jag aldrig, aldrig göra personliga påhopp av den typen som man har hört att Rosing och Blondinbella har fått. Min uppfostran på vad man säger och inte säger sitter så djupt att det även har nått fingrarna på tangentbordet.

