Etiketter

,

Apropå det här med Ann Helena Rudbergs inlägg i Newsmill så tänkte jag då på hennes diskussion om det här med att vara Anonym. Visst kan jag förstå hennes argument om att man faktiskt kan ha en signatur, om inte annat för att göra det lättare att skilja på olika personers åsikter.

Men så klagar hon då på Ulrika som då också är rätt anonym eftersom hon bara kör sitt förnamn. Eftersom Ulrika har länkat till sin blogg känns det ändå som hon på något sätt inte riktigt är helt anonym. Hur ska man egentligen skriva under? Jag känner nu inte Ulrika i fråga, men jag känner åtminstone 2 st Ulrika Olsson så jag låtsas att hon har det namnet. Då har vi 376 sådana i Sverige om jag tittar på Hitta.se. Hade vi då sagt att hon bodde i Stockholm så blir det då 42 st. Sen kanske hon har hemligt nummer – i sådana fall är hon inte ens med bland träffarna. Man hade kanske kunnat använda Ratsit som hjälp då. Men frågan är varför?

Om jag då går tillbaka till mig så kan jag säga att jag är ingen officiell person. Den dag min bok publiceras kommer jag att komma ut som författare, men det är mycket långt till den dagen…Jag vill att mina åsikter ska kunna stå för sig själv – utan att någon dömer mig efter hur jag ser ut, vad jag har för kläder, min hudfärg etc. Därför föredrar jag att presentera mig här på bloggen bara – så får ni lära känna mina åsikter med den bakgrund som jag väljer att dela med mig av.

För Ann Helena är det naturligtvis PR att synas med namnet. Även om hon är kändis sedan länge som journalist och därmed känd bland ”eliten” så behöver hon också synas för gemena man för att på så sätt sälja sin bok. Helt naturligt det med och inget fel med det, jag tycker snarare att det är bra att författare kommer ut och presenterar sig och sin bok för att man på så sätt kan läsa boken på ett annat sätt. Eller som i mitt fall välja bort en bok 🙂

Men, vad har spelar det för roll vem en person är? För mig blir det ungefär samma känsla som när någon är missnöjd med supporten (nej, vi kan inte hjälpa dig med att hacka in i din grannes trådlösa nätverk.) och då säger – Vad heter duVad var ditt namn! Visserligen kan jag väl se en anledning då, om de tänker skriva ett långt brev till chefen och klaga på supporten. Men varför vill Ann Helena veta vad hennes kritiker heter? Tänker hon maila ISP?

