Etiketter

,

Fler och fler bloggare hänger ner sin skylt på grund av att de blir misshandlade av kommentatorerna.

Själv blir jag så förvånad av detta med att sitta och slänga skit på andra bara för att det är skriftligt och man är anomym. Jag har jobbat i support och har då konstaterat nivån på hur folk kommunicerar:

1. Ansikte mot ansikte – mycket diplomati och konflikter kommer inte riktigt upp.
2. Telefon – nu ser man inte personerna, och det kan vara lättare att vara otrevlig. Har man väl träffat personen tidigare så blir det ändå som om man träffas ansikte mot ansikte.
3. Mail – Här kan man vara rätt så syrlig och otrevlig.

Missförstå mig inte och tro att alla är otrevliga – nej, tvärtom, jag älskar att jobba med support för att det är så givande. Men poängen är just det här med att ju längre ifrån man blir en riktig person, desto otrevligare kan man vara. Får man någon relation med personen så blir det svårare. Vill man då ha support så kan man ju heller inte vara anonym, så det är klart att man ändå väljer det man skriver, även de som är pissed off.

När de gäller bloggarna som har slutat är det väl personer som jag själv kanske inte har mycket till övers för (Alex Schulman, Linda Rosing, Carolina Gynning, Linda Skugge) men vad vill man uppnå med att skriva hatiska kommentarer? Vad är målet?

Jag förstår inte hur man kan gå till personangrepp och kalla folk ful, korkad, att de borde ta självmord, att man önskar deras barn skulle dö etc. Hur tänker man när man gör sånt? Man kan inte må bra själv är väl min första spontana reaktion. Hur kan man slänga ut sig något så lättvindigt.

”Du är så ful så du är fulare än Megan Fox rövhål” Ja, men allvarligt talat, vad betyder det? Egentligen ser du rätt bra ut så jag är avundsjuk men det ska du inte veta om för att vi lever i jante-land?

Men sen finns det då de som opponerar sig emot de fd bloggarnas sågning av bloggosfären. Ann Helena Rudberg skriver då i Newsmill. Tycker det är en bra krönika och det ligger nog mycket i det. MEN. Det hade nog varit bättre om hon låtit bli att svara på kommentaren. Det raljareras över personen Anonym som då tydligen alltid är en och densamma för henne och hör till hennes stalkers. Stalkers blir man för övrigt om man inte håller med henne. Ok, det kan hända att det finns en bakgrund till en del av dessa människor som kommenterar, men som läsare känner jag inte till den – och det kanske man heller inte kan förvänta sig att man ska?

