Etiketter

, ,

Jag kan på något sätt inte helt släppa min diskussion med Ann Helena och jag går gång på gång tillbaka och läser hennes inlägg och mina svar. Saker som jag känner nu att jag borde ha skrivit, men jag har redan skrivit en massa hos henne så jag flundrerar väl vidare här.

Men som sagt Trollan verkar inte ha något förtroende varken för mig eller omvärlden. Och det är det sorgliga. Om det i Sverige går runt massor med rädda människor, så mår detta land inte bra. Och av döma av hur många som är anonyma på nätet så är detta land översvämmat av sådana människor.
Vi är alltså inte alls så fria, som vi påstår att vi är, utan många hukar i rädsla för staten, för övervakning, för våra medmänniskor, för släkten, arbetskamraterna och vännerna.
Ja, jag var lite inne på mitt svar där om anledningen men jag vet inte om det riktigt kommer fram. Varför vill jag vara anonym på min blogg?
Jag missade att hon faktiskt skrev med där att vi hukar i rädsla för våra våra medmänniskor, för släkten, arbetskamraterna och vännerna. Men frågan är om jag och AHR då tänker på samma rädsla när vi talar om det. Den största anledningen till att jag här väljer att vara anonym är friheten att kunna skriva. Jag vill kunna skriva om min familj. Om jag stör mig på mina systrar eller mina föräldrar vill jag kunna analysera det här på nätet. Skulle det skada mig om det kom ut vem jag är?
Nej, jag skriver ingenting revolutionerande. Kanske skulle en del bli förvånad över att jag röstade Pirat, men det är ingenting jag döljer heller om någon undrar. Men för mig är det värsta som kan hända att jag sårar någon. Det är det som jag är mest rädd för. Så om jag skriver om min syster någon gång när jag har stört mig på henne och hon får läsa det. Hur skulle det kännas för henne? Det är sådant jag är rädd för. Det innebär att jag skulle censurera det jag skriver ner. För mig känns det som en positiv egenskap att bry sig om sina medmänniskor och inte vilja skada dem, vilket gör att jag inte har något intresse att ändra detta beteende hos mig själv.
 
Jag skulle utan vidare kunna döda alla troll, som kommer i min väg för den förmågan har vi alla. Tro inte något annat, men jag har valt att inte bli sådan. Jag hjälper dem gärna istället. På så sätt kan världen bli ett bättre ställe.
Det är väl där jag känner att vi kanske inte är överens – för att hjälpa ”Trollen” så måste man förstå dem och var de kommer ifrån. Där behöver man kanske lyssna på det de säger, och kanske även lyssna på hur de upplever att man sagt. Jag har haft givande diskussioner med alla de som benämns som häxor i olika sammanhang, framförallt Katharina. Så man ska nog inte vara så snabb att döma ut folk om man vill få världen till ett bättre ställe. Men det är bara mina åsikter det. 
