Etiketter

Ludmillas dotter Linnea tog självmord förra året. Ludmilla delar med sig av sorgen i sin väldigt utlämnande blogg. Hon anordnade en tävling där man kunde vinna spotify om man skrev ner sina egna funderingar runt att ta självmord någon gång. Naturligtvis blev det ramaskri på en del som tyckte det här med Spotify-tävling och självmord kanske inte riktigt hörde ihop. Ludmilla svarar dock i ett bra inlägg varför hon valt att göra detta.

Nåväl detta kom åtminstone mig att fundera på mina tankar runt döden. Jag tror ärligt talat att jag aldrig har funderat på självmord som något jag skulle kunna göra. Naturligtvis har jag ibland funderat på hur det skulle ske om jag gjorde det, men det har mer varit morbid nyfikenhet än någon orsak att jag känt dragning till det. Nu har jag väl alltid varit övertygad om att jag skulle dö ung. Jag räknade med att jag inte skulle hinna bli 25 år. Hur jag skulle dö var väl inte klart. På samma sätt bara visste jag att jag inte skulle kunna få barn.

10 år efter deadline med två barn  så kan jag väl inse att jag aldrig skulle kunna få jobb som spåkärring.

Dessutom känner jag mig mer rädd för döden nu än jag gjorde förr. Nu är jag mer rädd för att lämna mina barn oförsvarade i den här världen, något jag redan tagit upp här.

Så läser jag idag om det här med dödskliniken i Schweiz. Jag tycker det är mycket bra att den möjligheten finns. Jag såg något Discovery program om en amerikansk klient som var där. Jag förstår debatten om hur och när det ska vara tillåtet med dödshjälp men nog känns det som i fallet med det här paret att det är ett bra sätt. Dödsdomen har de redan fått – nu är det bara väntan kvar med mer smärta. Nu har de valt tiden och fått vara tillsammans. Ingen sjuk person som blir kvar att ta hand om allting runt ett dödsfall.

Frågan är om det hade blivit för lätt om det var tillåtet i andra länder så att man gjorde det för slentrianmässigt? Som det är nu så kostar det en massa pengar vilket gör att man måste vara säker innan man ger sig på det. Men då blir det plötsligt en klassfråga om man har råd att dö på ett värdigt sätt.

