Etiketter

, , ,

Läste Medborgar X utmärkta inlägg angående det här med anonymitet där han sammanfattade det hela att det har med god Netikett att göra.

Det förde osökt över mina tankar på det här med etikett och hur man lär sig det. En av de få etikettregler som jag följer benhårt det är det här med besticken som ska läggas ihop på tallriken när man ätit färdigt. Jag har inget minne av när jag första gången lärde mig detta men det har suttit i. Min 4-åring hemma för också ihop besticken. Det kom ganska tidigt när han insåg att mamma och pappa gjorde det, så jag antar att det var något sådant för mig med.

Andra kanske mer oskrivna regler kanske inte hör till etikett egentligen, men kanske god ton mer lärde jag mig när jag var i Stockholm första gångerna. För en hälsinge-tjej utan varken tunnelbana eller rulltrappa så var det väldig stort. Ganska snabbt lärde jag mig det centrala. Håll till höger i rulltrappan och låt de som kommer ut från tågen komma av först innan du kliver på.

För en besökare så var man rätt roade över detta springande på tunnelbanan. Vi som var van vid en buss i timmen kändes det så löjligt att bråka för att komma förbi i rulltrappan. Jag menar hur bråttom kan man ha?!

I dag pendlar jag till Stockholm varje dag. Ett par reflektioner jag gjort då är att den yngre generationen verkar ha tappat bort åtminstone det här med att hålla åt sidan när folk ska kliva av tåget. Och att turister fortfarande har lika svårt att förstå det här med att stå till höger i rulltrappan…

Visserligen så går tågen oftare – men att missa ett tåg kan göra skillnad på 40 min när jag kommer hem på kvällen. Alltså har jag anammat Stockholms stressen som jag förut skakade roat på huvudet åt.

