Läste en debatt som då kommit upp efter Alex Schulmans blogginlägg. Så jag frångick min princip och läste hans inlägg.

Visst – jag förstår att man inte vill få sin fikastund förstörd av skrikande barn. Men barn behöver faktiskt inte vara samma sak som skrikande barn. Som någon kommenterade kan det vara extremt tröttsamt att sitta och lyssna på ett gäng fjortisar som samlats. Jag kommer själv ihåg hur spirituell man tyckte man var. Klart andra människor skulle få höra de roligheter man öste ut sig, och berättelserna om alla pinsamheter som man råkat ut för.

Är du på krogen och har en kort klänning med urringning så vill du säkert inte ha den där stupfulle karln som kommer och stoppar sugrör i sagda urringning. Du vill inte ha någon som nyper dig i baken eller diskuterar dina företräden.

Det är mycket man kanske inte vill råka ut för – men att sätta upp skyltar att barn inte är önskvärda istället för att ha en dialog med de som kommer in och faktiskt stör – det känns för mig som ett skott i foten.

Kanske blir inte ditt besök på kaféet som du tänkt dig på grund av övriga besökare. Nej, men lika gärna som det kan vara högljudda barn, kan det vara någon halvdöv människa som är där med sitt sällskap. Njut av ditt fika istället. Reta dig inte så mycket på allt omkring.

