Är det alltid fel att slå ?
Egentligen vill jag säga ja på detta. Men samtidigt är det tyvärr så att man ibland inte kan nå fram på något annat sätt.

Läste om pensionären som fick nog och gav en örfil till en 13-åring. Rubriken är väl lite fel tyckte jag när det verkar som det var att killen kallade honom gubbjävel som fick bägaren att rinna över. Jag skulle tro att det var cykeln på borden som var värst. Frågan är om killen skulle göra om det. Jag tvivlar lite på det.

Jag tror aldrig att jag har mobbat någon någongång. Men när jag gick på dagis en gång i tiden (runt 6-år) så var det en tjej som retades av alla. Jag tror inte jag retade henne, men jag struntade väl i henne. Hon var väl något år yngre.
En dag var det en kille, jämnårig med mig, som höll på att slå henne. Jag vet inte vad som hände, men jag blev väldigt upprörd och flög på honom. Resultatet av detta
1. Killen försvarade mig i alla sammanhang
2. Killen slutade att mobba tjejen
3. Killens mamma som var dagisfröken hatade mig djupt.

Så var det rätt att ge sig på honom?

På något sätt känns det som det kan vara befogat att i vissa fall ta till milt våld. Catta skriver i en av sina kommentarer att hon en gång fått en smocka av en storebror när hon mobbat en tjej så hon börjat gråta. Resultatat var att hon tänkte till och bättrade sig.

Problemet är att man på något sätt alltid likställer allt våld. En förälder som i uppfostringssyfte slår sitt barn, oavsett hur hårt eller löst man slår känns inte ok. Inte heller en lärare som slår ett näsvist barn i skolan. Men om ett barn tar till våld, vandaliserar, skadar något eller någon mm så känns det som det kan vara befogat att med en örfil (där det då inte leder till stora blåmärken eller bryten näsa eller utslagna tänder).

Frågan är varför sådant här kommer till rätten?

Är det föräldrarna till 13-åringen som blivit så upprörda över att någon gett sig på deras oskyldiga lilla barn? Det känns så fel att man ska döma någon som har drivits till sitt yttersta. Tänk om man istället kunde kolla med barnet hur han upplevt det. Kan han se att han själv gjort fel? Kan han inse att örfilen är en konsekvens av hans handlande? Eller upptäcker han nu att han kan göra vad han vill, förstöra vad han vill, säga vad han vill, och den som sätter sig emot honom kommer att bestraffas för det. Undrar vilken lärpeng han tar med sig?

