På väg hemåt från julfirande. Mycket trafik idag. Suprise. Jag är alltid lite orolig när jag åker sådana här dagar. Jag ser den vita vägbanan och tänker på allt som kan hända. Samtidigt har min familj varit med i ett fleral olyckor, utan större skador.
För flera år sedan på annandagen så åkte min sambo en Renault 5 och den som kom från vänster missade det här med högerregeln. Det var en King Cab. inte mycket kvar av den lilla bilen. Inga skador på sambon. Året senare, också annandagen, så åkte pappa in i en plogbil. Med i bilen satt mamma och mina två systrar.
Några år senare körde pappa i Frankrike och en kvinna i Fiat Uno körde in på vägen. Mamma och lillasyster med i bilen (pappa körde i vanlig ordning SAAB). Inte mycket kvar av den andra bilen. Tack och lov var hon själv i bilen. Och hon överlevde.
Vet inte hur långt efter detta det var när mamma körde systers bil. Hon somnade bakom ratten troligen. Inte mycket kvar av Volvon. Tack och lov åkte hon ut och krockade med ett träd istället för en bil. De som chockat stannade vid olycksplatsen trodde ingen kunnat överleva i den bilen. Då kröp mamma omtumlad men i övrigt oskadd ut. Lite sämre gick det 2004 när hon passerade E4 med cykel när hon missat att det kom en bil. Men hon överlevde även detta med diverse benbrott samt minus en mjälte ( men alla talade om att det saknade även Foppa så hon kände att hon var i gott sällskap).
Själv var det november 2002 som jag kom som tredje bil och noterade det här med halka och bromsstäcka. Jag hade tämligen nya vinterhjul så jag klarade mig rätt bra trots att jag tryckte bromspedalen i botten. Mercan jag åkte in i hade eventuellt skrapmärken. Min bil fick byta huven, förardörren och rikta det mesta på sidan (när jag insåg att det skulle smälla försökte jag sikta på räcket på sidan, det blev både och). Hastigheten vid impact var rätt låg. Jag hade inga blåmärken av bilbälte och inte heller hade airbag löst ut.
Senaste händelsen var för ett par år sedan som det tycks som min far gjort en u-sväng med dålig koll bakåt. Han hämtades då med ambulans, men det visade sig heller inte vara så farligt.

Så jag vet att det är väldigt lätt hänt med olyckor i trafiken. Jag är glad att det aldrig har blivit någon allvarlig olycka. Jag hoppas bara varje gång jag är i trafiken att det inte kommer vara denna gång den verkliga olyckan sker.

