Min son (5-år) har haft en mardröm 2 gånger. Den kom efter att han sett melodifestivalen i februari förra året. Andra gången kom den nu för någon dag sen. Anledningen var att man i öppningssekvensen körde en grej att alla finalister fick samlas för att de skulle dra i strid. I en sekvens så var den en kvinna som fick lämna sin familj och köra iväg. Man ser då hur hon dramatiskt tittar tillbaka innan hon kliver in i bilen, dottern står och gråter vid grinden. Detta är anledningen till att min kille drömmer mardrömmar. Mamman åker iväg från ett gråtande barn (som sitter i bur…). Eftersom han tittade på melodifestivalen på Internet så kunde han visa mig sekvensen. Annars hade jag nog aldrig kopplat.

Vi har aldrig någonsin övergivit vår son. Vi har inte glömt honom någonstans. Ändå är just rädslan att han, eller framförallt något annat barn, ska bli lämnad av mamma och pappa så stor. Jag vet precis hur han känner det. Just sådant får mig lätt i tårar.

Kommer själv ihåg sådana

Det är inte roligt när man när jag var liten. Jag var också mest olycklig om någon blev lämnad på något sätt.

När jag var liten (ca 10 år) så fanns det en gubbe som inte var riktigt riktig hemma. Han bodde på något sorts lägenhetshem. Utanför honom gick det en motionsslinga. Ibland stod han ute och svor åt oss barn. Ryktet gick att han var kär i någon tjej, i min ålder.

Någon berättade om ett practical joke man gjort mot honom. Man hade då ringt och sagt att hon ville träffa stämt med honom. Sen hade man kollat genom fönstret vid den tiden. Han hade dukat upp med ljus och gjort väldigt fint hemma. Jag vet inte hur sant det var. Eftersom killarna som berättade det var sådana som kunde hitta på tuffa saker de gjort var det säkert lögn. Men jag känner likadant nu som då. En enorm klump och tårar i ögonen. Jag kan tänka mig in hur mycket någon ser framemot och bygger upp förväntan inför något och så dyker ingen upp. Ingen förklaring eller något. Hur förödmjukat och värdelös man måste känna sig.
Oavsett hur otrevlig jag än tyckte han var, så kändes det inte rätt att man skulle göra ett sådant elakt skämt på hans bekostnad.

