Jag blir lite förvånad över den utseendemobbingen som pågår på vissa bloggar. Det började faktiskt redan under ”gömda” skandalen där man gav sig på Mias utseende. På något sätt tyckte jag väl inte att det var en så stor sak. Hon hade ju gjort en hel del skada.

Nu har det på samma sätt blivit ok att attackera Marinas utseende. Ju fyndigare man är, desto bättre.

Lustigt nog så är det ingen av dessa människor som tycker sig ha rätt att klanka ner på utseende som bidrar med en bild på dem själva. Det borde väl vara på sin plats. Så kan man diskutera deras för och nackdelar. De som faktiskt figurerar med bilder är de fyra författarna. Tur för dem att de är skönhetsdrottnungar. I alla fall har jag inte hos någon på ”läskiga listan” som Monica kallar den sett någon som kommenterat deras utseende. Jag vet inte om det beror på att man inte hittat något att kommentera, eller man har en högre nivå. Nu ska jag erkänna att jag inte läst så här jättemycket där, så jag kan ha missat något.

Visst, jag har noterat Marinas tänder, och en stor eloge till henne som faktiskt skämtar med kommentatorerna på Majas blogg. Där mottas hon med respekt, även om många poängterar att de inte har tagit ställning, varken för eller emot namninsamlingen.

Både Ann Helena och Monica förespråkar att man inte ska vara anonym. Man ska våga skriva under med sitt namn. Helst med adress och ort så man verkligen har rätt person och kan spåra dem vid behov. Marina kör på det, hon vågar dessutom sätta en bild under för att man ska se att hon står för det hon säger (så att skumma privatsnokar ska börja leta så ihärdigt för att få fram bilder till piltavlan). Och resultatet?
Tillbaka till grundskolans mentalitet. Attackera utseendet.

Själv anser jag (ok, vågen med) mig vara aningen (eller rätt så) överviktig. Benens längd får en osökt att tänka på taxar, näsans längd får Cleopatras berömda snok att verka kort, dessutom brer den ut sig över större delen av ansiktet. Eller ja. Fullt så illa är det kanske inte. Men det var väl som jag kände på högstadiet när alla komplexen samlades. Men längden på benen var faktiskt länge något jag deppat över. Så jag kan skratta bort dem som taxben, men vill verkligen inte höra ”Ja, det har du verkligen!”. Och att få dem slängda i ansiktet som något sorts bevis på hur fel jag har. Please…

Jag misstänker att Marina har komplex för sina tänder. Kanske har hon kommit till insikten att utseendet inte är det viktigaste och klarar av att rycka på axlarna åt mobbarna.

Men borde det inte finnas bättre argument att dra upp emot en person om hon är en så farlig rättshaverist? Jag är helt övertygad om att det måste finnas något annat än utseendet? Men så länge Monica m fl. godkänner och skrattar åt folk ”lustiga” kommentarer så tycker jag nog de ska ta en extra funderare på varför det är så många anonyma på nätet.

