Etiketter

,

Jag skrattar ofta åt det som står i tidningarna. Det verkar så här extremt orealistiskt, och otroligt många gånger, och de gör gärna hönsgårdar av en fjäder. Typ det här med Svininfluensan.

Men sen kommer någon historia som har allt, den pekar på rättsamhället som brustit, på saker och ting som inte fungerar, den lilla personen som kom i kläm och plötsligt tror jag igen på allt som skrivs.

Jag kommer ihåg den olycklige Nås-bon som helt fredligt kommer åkande, upptäcker en kvinna som då blir attackerad av en våldsam man.

– Hon skrek så högt som lungorna tillät och hängde på hornet. Det fanns ingen tid att diskutera eller tänka. Jag tog domkraften som låg bak i bilen, mest för att skrämmas, och sprang bort till bilen, säger Per-Anders Pettersson.
”Jag blev vettskrämd”
Han slog till den aggressive gärningsmannen över axeln med domkraften.
– Det var som att han inte reagerade alls av slaget. Så jag hytte till igen för att skrämma honom.
Den här gången träffade slaget tinningen på den andre mannen. Han ramlade blödande ihop på marken.
– Jag blev vettskrämd, jag var rädd att jag gjort honom riktigt illa. Jag lade förband på honom för att stoppa blödningen tills ambulansen kom, säger Per-Anders Pettersson.

Och för detta får han 1 års fängelse, och behöver betala böter till gärningsmannen. Jag blev djupt upprörd över detta och tänkte många tankar om rättsamhället.

Men så läste jag lite andra bloggar, som faktiskt läst domen både i tingsrätten och hovrätten, bland annat Damon och Mårten Schultz.  Plötsligt visar det sig att bilden som man i media målar upp stämmer inte helt med verkligheten. Eftersom gärningsmannen inte har något minne av händelsen har han inte vittnat, klippt från Damons blogg:

Efter att ha kommit fram till brottsplatsen skriker han åt GMoch frågar vad han håller på med. Då avbryter GM sitt strypgrepp och vänder sig om, medan han fortfarande sitter i bilen. Per-Anders slår då det första slaget mot GM:s axel. Ett slag som tingsrätten bedömde som nödvärn. GM kommer då ut ur bilen, och det finns tydligen inget som säger att han ska attackera Per-Anders. Övergreppet var tillfälligt avvärjt. Och hade Per-Anders nöjt sig här hade han gått fri.

Men Per-Anders tar domkraften och slår ett hårt slag i huvudet på GM – som är obeväpnad – och spräcker skallen på honom.

Vänta här nu. Det känns inte riktigt som det är samma historia som berättas.  En annan sak är att man i domen även förklarat varför den ursprungliga gärningsmannen inte bestraffas hårt, något man också reagerat mot. Plötsligt känns det inte helt självklart att domstolen gjort bort sig (igen).  

Trots allt hyllar man att Per-Anders ingrep, men de ifrågasätter det extra våldet. Det gör faktiskt jag med. Men kanske man fortfarande tycker att domen är orättvis. Det är helt ok för mig. Men varför förstärker media bilden av hur illa rättsamhället är? Vad är agendan? Säljer inte sanningen?

Tidigare har jag ju tagit upp lite om Eva-Britt Dahlström som har en sorglig berättelse att delge oss. Pappa som sexuellt utnyttjat de två sönerna. Flykt i Sverige, och så denna starka kvinna som rest sig ur spillrorna och tagit sina erfarenheter med sig in i rättegångarna som hon suttit som nämndeman i. Min oro var att om detta var sant, då var hon jävig. Nu är oron större. Det tycks vara mycket i hennes historia som inte stämmer. Stämmer detta, så är det återigen en mytoman som är i farten. Och återigen är det så att vi inte sett något som helst bevis på hennes historia. Nu har vi i ärlighetens namn inte sett något bevis på att mannens historia skulle stämma, men enligt artikeln så lämnas det öppet för att kolla upp lite fakta:

Eftersom han kunde bevisa att inget av det EBD påstod var sant, fick tidningsledningen [BLT] eld i baken. I stället för att riskera ett förtalsmål erbjöd man mannen 20 000 kronor som plåster på såren och lovade ta bort artikeln från nätet.

Alltså har man skrivit en artikel om denna stackars förföljda kvinna. Men när de sedan får veta att den förföljda kvinnan, som är en politiker och nämndeman, som använt sin historia för att bygga sin politiska plattform helt enkelt ljugit ihop allting så gör man – ingenting.

Den cyniska delen i mig tror att EBD kan bli granskad lite mera detta år. Politiker som gjort bort sig är tacksamma under valår. Jag misstänker att hon kan bli en belastning för sossarna när sanningen kommer ut, och frågan är om de vinner mer sympatier på att hålla henne om ryggen.

 

