Jag blir helt vansinnig på tanken att SD ska kunna komma in i regeringen. Deras människosyn känns oftast lite 30-tal. Men samtidigt inser jag vad de vinner på. De vågar ta strider, de vågar ta upp saker som ”Svensson” ofta tänker. Framförallt när man läser vissa rubriker. Men vi får tidigt veta att man inte kan kritisera invandrare eller invandring. Då är du nämligen RASIST. Och det vill man inte vara.

Bara det att det känns så löjligt. Om jag klagar på den sk barnvagnsmaffian som går omkring och är ute med sina vagnar, 5 på bredden och struntar fullkomligt i resterande folk som vill passera så är det nog ingen som läser: Jag hatar mammor!

Men skulle jag klaga på en invandrare som jag tycker känns för familjär i sitt sätt mot kunder på restaurangen så är jag övertygad om att en del skulle tolka det som att jag är invandrarfientlig. Alltså undviker jag att ens ta upp sådana diskussioner. Eller andra klagomål när det varit en invandrare involverad. 

Men frågan är om vi inte själv lagt på oss en fånig censur som de flesta invandrare bara skulle skratta åt. En del kanske inser att detta är en reserverad svenska som råkat ut för kulturkrock. Och man vet ju hur svenskar är…

Det är heller inte dessa invandrare som skulle ta diskussionen om att jag är rasist. Det är andra svenskar.

Tankarna kom när Mary tog upp en diskussion om en moderatkollega hade twittrat om hur arbetsmoralen är hos många invandrare att ställa upp på udda tider. Men det var liksom inte riktigt så det mottogs. Marys poäng är rätt klockren. Om man nu tolkar det som negativt. Säger det inte lika mycket om mottagaren?

Och just detta är väl problemet i många fall. Vi mottagare har blivit så indoktrinerade av vad som är korrekt eller inte och hur hemsk man är om man kommer med något som kan tolkas som negativt. Och politiker gör samma sak. De vågar inte adressera en fråga som på något sätt kan tolkas till att vara riktad mot invandrare. Då är det bättre att sopa det under mattan i diskussionsunderlaget. Och resultatet blir att folk blir trött när de läser om en massa brott som begås av ”osvenskar” och börjar i frustration fundera på vad man ska göra för att få bukt med problemen med segretion och våldsamhetet. Och volilà, ännu en röst hos SD.

