Den är soppan runt MA är en neverending story, och jag kan själv inte förstå varför jag inte bara ger mig och går vidare. Men trots allt så måste jag dit och titta, och så retar jag mig.

Monica citerar då en kommentar från Ann Helena på sin blogg:

Egentligen borde det inte vara behövligt att uppmärksamma sådana här människor, men tyvärr så är det ju så.
Inne på Majas blogg skapas det helt uppenbarligen ett ylande, gormande, hånande helvete, som en del inte ens kan se att de deltar i. Ett massfenomen, som handlar om mobbning. Som mänskligt fenomen är det intressant. Att det går att samla folk under fanor, som skulle vara portförbjudna var som helst annars.
Och att Bonnier tillåter detta att fortgå. De som tillhör en folksort, som i årtusenden har förföljts av sådana mobbar. Att en av deras författare anför en sådan flock, som ägnar sig åt förföljelse av andra.
Ett uteslutande av andra än de i inneflocken, vilka hånar petitesser och aldrig för ett ögonblick kan landa i ett allvar och i något som har någon relevans.
Att Bonnier som förlag håller en sådan författare om ryggen är en ren och skär skandal.
Det Maja Lundgren upplåter sin blogg åt är ett lismande, äcklande, ormande, eländigt mänskligt gottande i hånfullhet och spe.

 

Personligen kan jag inte hålla med i kritiken. Jag har själv studerat tråden det gäller och tycker den håller högre nivå. Jag tänkte först inte reagera. Men sen orkade jag inte utan skrev en kommentar.

Fråga: Tycker ni att Bonniers ska kasta ut Maja Lundgren på grund av hennes privata åsikter som hon ventilerar på hennes blogg. Är det något ni skulle vilja ta upp med dem?

Hur tror ni att er kollega Ingrid Carlqvist skulel ställa sig till detta? När det gällde Villaliv var ni, liksom jag, tydlig på att poängtera yttrandefriheten.

Jag skulle ärligt vilja ha ett svar på när man inte längre har rätt att blogga enligt er. Jag har själv följt debatten hos Maja och kan faktiskt inte förstå vad som är så ”avskrädeshög” där. Kanske det vore bättre att själv ta ställning innan du publicerar något som någon annan skrivit som sanning. Jag tror nämligen att du behöver få tillbaka din trovärdighet som grävande journalist efter den senaste fadäsen.

Svaret jag får (mina nya tankar i fet stil)

trollan

Jag vet inte vem du vänder dig till när du adresserar ”ni”.
Ann Helena eller?
(Det var faktiskt till Monica, Ramona och Ann Helena, främst Monica som väljer att lägga det som blogginlägg.)
I så fall kan du väl fråga henne på hennes blogg.

Frågar du mig kan jag bara säga:
Det skulle aldrig någonsin falla mig in att agera så urbota billigt att jag skulle prata skit om en författare med hennes förlag.

No way! Det finns inte på kartan.
Nej, men om nu Bonniers är inne på din sida och tittar så ligger detta på förstasidan. Är det inte att hänga ut?

Och jag törs uttala mig för alla jag känner: Ingen av oss skulle komma på tanken någonsin.
Gäller detta era fans som läser allt ni skriver och söker upp skit om ME m fl, är ni säker på att dessa kommer hålla sig ifrån att maila Bonnier? Vilket ansvar har ni om de gör det ändå?
Försök få in det nu!
Lite svårt utifrån hur du agerar och skriver, men som man brukar säga – jag hör vad du säger (eller i det här fallet, jag ser vad du skriver)
Och det så klart att alla har rätt att blogga. Allt annat var sagt på skoj. Naturligtvis. Man kan inte hindra någon från att blogga.

Eh, visst, jag glömde att du var berömd för ditt sinne för humor. Ett tips är väl att det inte alltid kommer fram när man bloggar. Googla på smiley för framtiden så kanske det underlättar 🙂

Bekymra dig inte för min trovärdighet. Det är att bekymra sig helt i onödan.
Så bra. Hos mig har just du inte så mycket trovärdighet i dagsläget. Men troligen är du heller inte så intresserad av varför.

Även Kimhza Bremer (som jag annars tycker har mycket vettigt att skriva) har skrivit om Majas tråd.

