Kom förut att tänka på de här moraliska frågorna som vi fick på en personlig utbildningskurs. En fråga var då:

Du arbetar på rättpsyk och får då veta att en sexbrottsling som har våldtagit barn och nu efter vård har förklarats frisk ska flytta till ett område där det bor en väninna med en dotter i samma ålder som barnen han våldtagit. Kommer du att tala om för väninnan?

Jag vet inte med säkerhet vad jag svarade då. Eller vad jag skulle svara idag. Det rätta svaret är väl att nej. Om han är frisk så finns det ingen anledning att skrämma upp henne Men samtidigt. Med kunskap jag har idag om rättspsyk, mycket från Cattas blogg, men även från tidningar mm, tror jag verkligen på att en människa kan bli frisk inom rättspyk? Men om jag inte är tillräckligt säker på personen så jag måste varna den jag känner, hur kan jag då låta alla andra barn riskeras?

