Det är så intressant det här med pengar och vad man tjänar. Jag är rätt så nöjd över min lön (även om man inte säger det vid en löneförhandling). Jag kan leva gott på den, och hade jag varit en sparsam person hade jag väl gått och väl kunnat spara en del. Även min sambo tjänar helt ok. Anledningen till att jag skriver detta är att jag läste om Bengt Westerberg på AHR blogg. Han tjänar 70 000  i månaden för att jobba som styrleordförande i Röda Korset.

70 000 är bra mycket mer än dubbelt så mycket som jag och min sambo tjänar. Tillsammans. Jag vet inte vad en styrelseordörande gör. Jag misstänker att  inte går runt med bössan eller säljer lotter som fotfolket gör. Jag tror heller inte att de som säljer lotter och går med bössan får någon lön. Jag tror de kör det hela ideellt. Lite som att man vill stödja folk som har det svårt.

Bengt Westerberg försvarar sig med att han heltidsarbetar, och måste kunna leva på det hela. Visst. Men måste man leva snuskigt rikt? På pengar som folk ger till de som har sämre ställt?

När man då vet hur många som lever på marginalen, utskrivna från försäkringskassan, arbetslösa. Folk som har det hur dassigt som helst som ändå väljer att ge en slant till välgörenhet och så inser man att de pengar jag ger, de hamnar direkt i någon direktörs ficka. Jag tycker synd om de som faktiskt kämpar för att få in pengar till RK, för det är inte deras fel. Men jag skulle inte vilja ge dem något. Nu är jag visserligen så illa tvungen då min mor varje sommar säljer dessa RK lotter som jag måste köpa. Men det är mest för husfridens skull då 🙂

Men vad exakt är det han har presterat på sin tjänst?  Förutom rubriker angående hans lön?  Jag vet ärligt talat inte.

För att få någon koll på hur det ser ut med löner för toppar så hittade jag fram en artikel. Från 2007 med en lista. Pre-lågkonjunkturen alltså. Kommentaren att det bara var en kvinna med på listan var rätt given.

Men jag insåg att jag aldrig skulle platsa där. Jag vet inte vad det skulle göra med mig och mina värderingar om jag plötsligt skulle få dessa fantasilöner. Sen är man dessutom skyddad från det mesta man kan ställa till med beroende på fallskärmar och bonusar och whatever.

