Det finns en nämndeman i Blekinge. Jag har skrivit om henne tidigare. Hon har fått berätta sin gråthistoria i tidningarna, om mannen som utnyttjat deras barn, hur hon har tvingats leva gömd, hon vet hur det känns för alla dessa kvinnor. Att inte bli trodd. Att leva med rädslan.

Hennes ex-man har kanske inte levt med rädslan. Han har levt med ensamheten. Med saknaden. Han har kontakt med ett barn som själv tog kontakten, mot sin mammas vilja. Det andra barnet har han förlorat. Detta är hans historia. Den pekar på att Eva-Britt Dahlström kommit med en massa lögner. Den kom ut 7 januari i år. Det har förvisso inte gått så många dagar än. Men sökning på Aftonbladet, SVD, DN, och BLT ger vid handen att ingen har skrivit något om historien än. På något sätt tror jag inte de kommer att skriva något.

Det stör mig. Varför ska en människa få hur mycket utrymme som helst att berätta sin historia? Utan att någon kollar källor för att den är ”politisk korrekt”. I det här fallet är det barn och en pappa som har blivit lidande. Varför ska de inte få upprättelse? Varför finns det ingen straff för människor som Mia och Eva-Britt?

Varför ska det bara vara på bloggar som information sprids? Varför ljuger man och hittar på vinklingar i tidningar för att det är de sanningar man vill komma ut med?

Eva-Britt Dahlström har skrivit sitt tredje blogginlägg sedan historien kom ut. Rubriken är lovande. Detta är angelägna saker att skriva om. Men vad skriver hon om

Jag håller med Liza Marklund när hon i sin krönika i Expressen den 10 januari skriver att en säker väg till ryggdunkningar är att som reporter skriva om oskyldigt dömda män , men att hon anser att vi måste belysa rättsrötans andra ansikte- det som innebär att våldsamma gärningsmän faktiskt frias och som innebär att barn far illa(mitt påstående att barn far illa)

Vilken förvåning. EBD håller med LM. Wow. Själv känner jag samma förvåning som många andra om att det skulle vara populärt att skriva om oskyldiga män. Jag har själv inte sett detta i så många fall.

Annars är tydligen en av metoderna för vissa att publicera rena spekulationer och falsarier mot ett antal personer för att deras kunskaper och makt att påverka ska få sig en törn och helst ska dessa personer tystna och avsättas från eventuella professioner – för titta här vad vi annars kan gräva upp och publicera .

 Syftet är uppenbart: Man flyttar tonvikten från vad en person säger till vilken(hemsk) person han/hon är genom att påstå saker som inte är sanna , eller friserar man sanningen lite grand för att saker och ting ska verka trovärdiga, man spekulerar och försöker göra spekulationerna till sanningar, man hittar på samtal som aldrig har ägt rum, man hoppar på personers utseende. Listan kan göras oändlig.
Kort sagt man gör allt för att för få andra att sluta lyssna på vad de här utpekade personerna har att säga.

Jag är helt övertygad om att detta är en känga mot Ingrid Carlqvist. Och eftersom folk inte kan kommentera på hennes blogg, så står denna oskyldiga människa stark kvar där. Hon vet minsann sanningen.

Tyvärr EBD. Jag köper det inte. Jag har själv inte läst polisrapporter eller uttalanden, men jag tror mer på den handikappade mannen. Bara det faktum att du väljer att inte besvara detta, talar till din nackdel. Hade du haft rätt – då hade du haft mer än din egen trovärdighet att hänvisa till. Och din trovärdighet var faktiskt inte så stor innan detta blev känt.

