Något jag retar mig på är när någon mentalt klappar mig på huvudet och säger något överlägset om ”det där förstår du inte dig på lilla vän”. Just det här med ”lilla vän” eller ”lilla gumman” hatar jag mer än något annat. Sagt i rätta nedlåtande tonfallet naturligtvis.

För mig har det alltid varit något som män säger för att sätta kvinnor på plats. Det är ett bra sätt att förminska någon. ”Bry inte ditt söta lilla huvudet med det”. Varför jag kopplat det som något män kör mot kvinnor vet jag inte. Egentligen är det väl bara en man som sagt det till mig, och det var när jag var liten. 

När det pratades om härskartekniker så trodde jag att det var en del av dessa. När jag läste på lite konstaterade jag att så inte var fallet. Jag började då fundera på när någon sagt det till mig. Det har väl hänt när jag arbetat med telefonsupport ibland. Framförallt när en del människor inte har så bra koll på det här med datorer så kommer det ganska snabbt fram ”lilla vän” när de förklarade. Lustigt nog så är väl majoriteten kvinnor som säger det. Jag reagerade mot detta och tänkte att det var konstigt att kvinnor gör så mot andra kvinnor. Varför har man tagit över mäns sätt, typ.

Men nu har jag noterat att både Monica och Ann Helena använder ”gumman”, ”vännen min” och att någon som säger är emot ”är gullig”. Jag börjar då fundera om det faktiskt inte handlar om könsdiskriminering. Handlar det om ålder? En äldre dams sätt att sätta den yngre generationen på plats?

Konstigt nog var det ingen av mina manliga kollegor som kände igen att någon, varken män eller kvinnor, som pratade om lilla gubben eller lilla vän.

Så, om ni som använder gumman, vännen, när någon kommer med en avvikande åsikt. Fundera varför ni gör det? Gör ni det för att visa er vänskapliga? Då skulle jag rekommendera att ni tänker om, det tolkas ofta negativt, inte bara av mig. Gör ni det för att visa att ni är överlägsen den person ni svarar? I mina så fungerar inte förminskning av någon som något bra sätt att visa hur smart man är. Det blir mer brist på sakargument så kommer man in på personangrepp. Och slutligen. Spelar könet någon roll om ni använder uttrycket?

Ni får hemskt gärna tycka till om detta. Är det bara jag som är överkänslig? Reagerar ni på samma sätt? Har andra erfarenheter? Är ni kille och får också höra samma sak? Är rätt nyfiken på hur man ser på detta. Oavsett om ni tycker jag har rätt eller inte.

