Etiketter

, , , , , ,

Blir så fascinerad över rabalder vad gäller radikalfeminismen i Män som hatar kvinnor. Jag missade detta totalt när jag såg filmen och sedan slutligen läste boken. För mig handlade det om personer. På något sätt känns inte Lisbeth Salander representativ för kvinnosläktet. Åtminstone jag känner mig inte så jätte besläktad med henne. Jag skulle t ex inte bli så till mig av en Macintosh 😉

För min del var det intressanta just det här med att hon var en sån fantastisk researcher och datahacker. Bortsett från det här med att man inte brukar kunna göra just dessa delar med Mac så kändes det väldigt plausibelt skrivet. I första boken handlar det då om mördare, far och son, en sliskig advokat som utnyttjar sin position, samt även om det inte framkommer i bok 1, Lisbets pappa som misshandlat mamman. Titeln baseras då på dem. Lisbet själv har anammat öga för öga mentaliteten och tvekar inte att straffa de som använder våld.

Jag tycker lika lite som att Lisbet är representativ för kvinnosläktet, så är heller inte dessa män det för manssläktet. Så att de ska visa demoniseringen av män märkte då inte jag.

Någon tyckte det skulle heta kvinnor som hatar män i istället. Men förutom Lisbet så känns det inte som det är så många andra kvinnor som hatar män? Om de inte menar Harriet då?

Jag hörde en diskussion på Rix FM någon gång där en doktor hade uttalat sig om att det var olämpligt att Lisbet hade visats röka på postern eftersom hon var en förebild för unga kvinnor och de då kunde börja röka. Titti uttryckte mina tankar rätt bra när hon kommenterade något i stil med:  ”Om unga kvinnor ser Lisbet Salander som en förebild så finns det andra problem än rökning vi kan se framemot.”

För mig handlar det om fiction. Kanske finns det en agenda som jag missat. Jag trodde väl mer det handlade om SÄPOs förföljelse av den lilla medborgaren än problematiken män-kvinnor.

Visserligen vet jag att vissa människor påverkas av filmer. En bekant till mig kommenterade någon gång att Natural Born Killers var en fantastisk film. Hon hade kommit ut och känt, tänk att bara ta en AK4 och skjuta vilt. Min tanke var ???!?. Såg senare filmen. Hade själv inte några sådana tankar. Tyckte mest den kändes överdriven och hemsk. Så helt klart kan det väl vara jag som missar dessa underliggande budskap. Men jag undrar om det inte är roligare så. Att kunna njuta av en bok utan att tolka in en massa saker som författaren tänkte på.

Folk som skrivit om detta: Ingrid Carlqvist och KimZa Bremer.

