Etiketter

, , , ,

När det gäller droger har jag ingen som helst erfarenhet. På den tiden jag var ung så hörde jag säkert att det förekom, men det var väl mer i Stockholm, vad jag förstod. Ryktet sa att man inte kunde passera plattan utan att bli erbjuden någonting. Hände dock aldrig mig.

Det var först när jag var i Amsterdam med jobbet 2005 som jag första (och vad jag vet enda) gången kände lukten av marijuana (det var då min chef som förklarade det, annars hade jag nog varit lyckligt ovetande ännu).

Naturligtvis fanns det droger även i min lilla stad. En kompis på gymnasiet pekade ut några som avände anabola. En annan kille jag gick veta hade gått ner sig gick i min äldre systers klass, hans lillasyster i min tills de flyttade. Men det kändes väldigt lång ifrån mig och min värld. Jag hade även svårt att identifiera den 14 åriga småsöta, spinkiga kille jag kände till med en biffig 20-åring som min kompis pratade om.

Jag vill gärna tro att om jag skulle blivit bjuden så skulle jag sagt nej. Men å andra sidan vet jag inte vad kombination nyfikenhet, grupptryck och artighet hade lett till. Det visste jag inte heller då. Så av den anledningen är jag glad att det aldrig kom upp.

I dag bor vi i en ort där det tydligen florerar en hel del knark om jag förstår saken rätt. Jag har söner som troligen kommer växa upp till ungdomar här. Hur kommer deras förhållande till droger vara? Kommer deras nyfikenhet ta överhand någon gång? Om de testar, och faller dit vad finns det för hjälp för dem?

Vad jag förstår går nu debatten om huruvida man ska kunna ta frivilliga drogtester på ungdomar. Problemet är då hur integritetskränkande det är för barn/ungdomar att testas för droger. För mig känns det absurt. Även om jag själv förskonats från erfarenheter så har jag naturligtvis läst och hört om fall i tidningar och i TV. Jag har läst och chockats över hur folk kan välja att proppa sig fulla med kemiska preparat. Jag kan däremot inte förstå varför man i dagens upplysta samhälle väljer att ta risken. 

På något sätt behöver vi hjälpa dessa ungdomar. Visa på bättre alternativ. Men för att hjälpa dem måste vi fånga upp dem. Hur tänker de som är rädd för att tester ska kränka barnen att detta ska göras? När ett brott begås? När barnet dör?

Jag vet inte vad Brinellgymnasiet i Nässjö har för planer om de fångar upp en elev som tar droger. Jag hoppas det finns en plan för detta. De får i alla fall plus för att de försöker. Skolinspektionen som inte tycks ha några bra förslag på hur man ska hantera problematiken utan bara kommer med kritik ger jag inte så mycket för.

