Etiketter

, , , ,

Någon människa jag alltid haft svårt för är Linda Skugge. Jag känner henne inte, utan den uppfattning jag har om henne har jag utifrån hennes texter. Ganska snart gav jag upp på dessa texter då de bara skapade negativ energi hos mig, jag satt mest och retade mig på henne.

Nu har hon då gjort bort sig lite. Hon ger sig in i en debatt, kommer med ”roliga” och ”träffsäkra” kommentarer utifrån det hon uppfattat i debatten. Tyvärr har hon då missat vissa detaljer, typ vem den gällde (Stieg Larsson inte Stig Larsson) eller vad Kurdi Baksi egentligen skrivit om författarskapet. Något till och med jag som inte varit intresserad av debatterna insett. Nu har det samtidigt varit olika debatter om de olika Stig/Stieg, så jag kan förstå förvirringen för Linda. Och att den kan bli fel skulle man kunna rycka på axlarna med ett generat leende och säga ”shit happens”. Men inte Linda.

Är inte det här rätt pinsamt för dig?

– Det är väldigt sällan jag tycker att nåt är pinsamt, jag tror aldrig det har hänt.

Sen kommer frågan varför man skriver krönikor, recensioner, artiklar eller whatever. På något sätt så vill jag ändå tro att man skriver för att tillföra något. Jag tycker att man ska respektera läsarna så tillvida att man åtminstone ska ha någon koll på det man skriver, inte bara att man ska skriva för att tjäna en hacka. Nu vet jag visserligen att det inte är som jag skulle vilja. Men ändå gillar jag inte den här inställningen.

Hur noggrann är du när du skriver debattartiklar?

– Så noga som uppdraget stipulerar. Detta är inte DN Debatt. Newsmill ville ha en snabb artikel om spökskrivning och det vet du lika väl som jag att de vände sig till mig för att jag snabbt kan skriva en rolig, träffsäker text på 15 minuter en fredagskväll.

Själv tycker jag bättre om Newsmill som debattforum. Naturligtvis florerar det en massa dåligt underbyggda artiklar där. Men det kan komma fram flera olika sidor, som stoppas upp i DN debatt. Men om man har någon känd debattör, så kan man kanske tro att denna person har bra koll på ämnet. Men om hon har en sådan inställning till Newsmill, att det viktiga är att man syns där – inte vad man skriver, då känns det inte som man behöver ta henne på allvar när hon skriver där – eller någon annanstans.  För hur vet jag hur mycket hon är inläst på andra ämnen som hon uttalar sig om?

Å andra sidan så har väl detta bara förstärkt intrycket jag redan hade, så någon större skillnad har väl inte debatten gjort för mig på min syn på Skugge. Egentligen 😉

