En annan blogg jag kan rekommendera är Aktivarum förresten. Jag har läst en del av inläggen och tycker det finns mycket sunt förnuft och en hel massa bra logik som jag tycker är oslagbar.

Två av dem jag gillar som på något sätt går ut på samma sak är dessa två inlägg. Det handlar lite om hur viktiga kvinnor är i beslutsprocessen när det handlar om att ordna jämställdhet.

Man gnäller om att kvinnor förlorade på Guldgalan. Detta blir då återigen ett bevis på att kvinnor är förfördelade. Men hur kommer det sig att kvinnors smak också på nåt sätt blir omyndigförklarade? Skulle jag spontant säga den bästa låten jag vet så skulle Bridge over troubled water med Simon & Garfunkle och Bohemian Rhapsody med Queen ligga riktigt bra till (ok, måste här länka till Mupparnas version av den låten, kanske inte lika bra, men mycket roligare).

Sen har jag en massa andra grupper jag gillar. Jag gillar musik och sånger för att de berör. Varför lägger man genusperspektiv på detta? Är det mer rätt att säga att jag gillar Madonna? Är det mer politiskt korrekt?

Jag avslutar med Eriks fantastiska analys om valet av Obama:

Majoriteten av de röstande var kvinnor. Demokratiska nomineringen stod mellan Barack Obama och Hillary Clinton. Sakta men säkert började allt fler kvinnor föredra Obama.  Med den logik som Sydsvenskan utgår från undrar man om de tycker kvinnor skall ha rösträtt överhuvudtaget? Eller kanske lösningen är att bara kvinnliga kandidater tillåts så kvinnorna får rösta men inte välja om de röstar på en man eller kvinna av rädsla för att kvinnorna skall föredra en man.

Låt kvinnorna bestämma själva men ge dem bara de val vi redan godkänt? Skall det vara jämställdhet? Att ett gäng män sitter och bestämmer vad kvinnor får välja?

