Etiketter

Läser en debatt som har startat hos Catta som är rätt intressant.

Återigen handlar det om en våldtäktshistoria. En 15-åring har fällts för två våldtäkter. Mamman har då startat en Facebookgrupp för att fria sonen, och äldre brodern har startat en blogg.

Cattas grundfundering är hur smart det är att gå ut med pojkens namn och bilder i informationen. Om någon i framtiden söker på pojkens namn så kommer det att komma ut att han är fälld för våldtäkt. Och hur kommer han försvara sig från detta?

Det är ju inte så att man från arbetsgivarens sida kommer att säga: Vi tar inte in dig på intervju på grund av detta. Effekten kommer troligen bli ett automatiskt bortsållande. Inget man kan försvara sig emot helt enkelt.

Punkt nummer två är det faktum att tjejerna hängs ut på samma sätt och att de på vissa ställen mordhotas och förtalas.

Eftersom diskussionen blev så livlig var jag naturligtvis själv tvungen att ta en titt för att få någon uppfattning.

En sak som är intressant är det faktum att killen blir avstängd från skolan direkt när det kommer in en anmälan om våldtäkt.

Å ena sidan kan det kännas tryggt. Hur ska det kännas för tjejen att behöva se våldtäktsmannen varje dag? Men genast tänker jag då på mobbing. På hur barn blir misshandlade och mobbade i skolan. Inte verkar det vara skäl att stänga av eller förflytta mobbaren om jag förstår det rätt. Det brukar då tas upp det här med skolplikt, hur mycket rätten till skola för mobbaren är så mycket viktigare än lugn och ro för offret. Och för mig känns det som att få huvudet doppat i toalett,  bli fastbunden, något tar kläderna på gympan kan kännas lika förnedrande som en våldtäkt.

Sen kommer då frågan hur det är med oskyldighetsprincipen i dagens skolor?

När jag läser Facebooks gruppens information så känns det informativt. Eftersom den nu är stängd för icke- medlemmar så kan jag inte få fram huruvida tjejerna hängts ut på något sätt där.

Nackdelen med bloggen är att det utlovats en massa information, som sedan inte har publicerats. Det leder ju genast till att man börjar misstro bakgrunden.

En kommentar som fastnade hos Catta var när hon skrev:

”Fia:det finns tydliga signaler på att flickorna har problem skriver du.,men det är väl inte polisens sak att utreda eller göra något åt?”

Å andra sidan är det väl det polisen borde göra? Det är väl det som Medborgar X lite spetsigt formulerade. Kanske ska de inte låsas in, men även målsägare kanske ska granskas för att vara säkra på att de inte ljuger.

Även om det naturligtvis blir extra problematiskt vid våldtäktsmål (framförallt när en del poliser fortfarande kan börja med frågan, hur var du klädd då?). Men poliser bör inte ta för givet att målsägaren talar sanning.

Då kommer det bli sådana här diskussioner varje gång. Sant eller inte. Det finns saker som talade för pojken, saker som inte stämmer med tjejens berättelse, och istället för att undersöka och ta reda på det så struntar man helt i det. Och så får vi rättskandaler. Men kanske är det så enkelt att polisen inte vågar ifrågasätta idag?

Jag tänker lite på rapporteringen om den kidnappade kvinnan i Kortedal där en polis säger:

-Jag är kluven i den här frågan eftersom det finns flera sidor av det. Oavsett om kvinnan har ”hittat på” våldtäkten så gör man inte sådant utan anledning. Det finns oftast bakomliggande faktorer som förklarar varför hon kan ha agerat på det sättet.

Skulle det vara ok för en kvinna/tjej att medvetet falskt anklaga en man/pojke för att det finns anledning för henne?

Hur skulle jag göra om det var min son? OM han är oskyldig. Hur lär man honom sedan tro på samhället igen?

Ja. Efter att ha läst profanum_vulgus ibland enerverande kommentarer så kan jag väl säga att det har väckts vissa tvivel hos mig. Framför allt känner jag mig tveksam till Fall 1. Fall 2 känns som det fanns uppgifter som skulle ha fångats upp i rapporteringen, men då jag inte läst så mycket om just det fallet så är jag mer öppen för både oskuld och skuld.

Uppdaterad 29/3: Eftersom jag noterat att jag har fått ett länk till detta inlägg som hänvisning till att jag är del av drevet så tyckte jag det var läge för en uppdatering. 

Det finns tydligen horder av påhitt och jag är därför även försiktig med att tro på det som står om förövarens mamma. Nu är det värsta häxan/galningen/tokkärringen, ”hon har startat alla ryktena” etc. undrar om det där stämmer. Har ingen aning, det är bara något som står på internet, hittills. Kan folk inte erkänna för sig själva att ”Jag har skrivit elaka tillmälen och hot på internet baserat på snask-önsketänkande samt på anonymas utsagor där det uppenbarligen ingick lögner (om inte alltsammans var det t o m) och påhitt istället för rättsundersökningar och evidens. Jag är alltså en del i detta och borde skämmas lite nu”

Jag försöker därför läsa detta inlägg och kan inte riktigt tycka att jag har dömt någon. Jag har uttryckt mig förstående för mammans agerande. 

Däremot så citerade jag i kommentarerna lite från vad jag hittat på Facebook sidan om att det stått i FUP att det varit en incident på badhuset. Catta rättade mig i det fallet, och lite senare bland kommentarerna så försöker jag också visa att jag tagit ställning mot mammans agerande och dyngspridning. 

Jag är emot att ta bort något jag har skrivit, då jag tycker det kan verka som jag vill förneka att jag en gång har tyckt på ett speciellt sätt. Jag föredrar då att i kommentarerna lägga in om jag har ändrat ställning. Denna gång lägger jag istället in detta här om det är fler som hittar hit från Forum för vetenskap och folkbildning.

Senare inlägg i debatten: Tankar om uppdrag granskning, Avslutande funderingar om Bjästa skandalen, Hur tänker man nu?

