Etiketter

, ,

Jag läste i Svd att en man döms till böter för att ha tagit stryptag på en parkeringsvakt, samt hotat henne. Till detta döms han till böter. Men inte skadestånd.

Nu är jag lite osäker på hur lagen är tänkt att fungera. Men om någon har utsatt mig för ett brott, där jag har varit hotat på något sätt, då känns det som att de pengar som denna människa ska punga ut med borde gå till mig. Inte till staten. Enligt domslutet så tycks inte skadestånd utdömas pga att det inte är praxis:

Malmö tingsrätt hänvisar till praxis och skriver att vissa utsatta yrkesgrupper måste ha större mental beredskap för hot och angrepp.

Den kvinnliga parkeringsvakten i Malmö fick stå ut med både ett grepp om halsen och att få höra att hon skulle jagas till ”döddagar”.

Så vilka grupper är detta? Ska en socialsekreterare som nog träffar många missnöjda människor? Poliser? SJ anställda? Oavsett hur ”mentalt förberedd” man är så tror jag alla som råkar ut för något sådant hamnar i ett före och efter tillstånd. För innan något händer så är det troligen bara hypotetiska saker man förbereds på (jag tror inte de misshandlas eller blir bespottade på utbildningen, även om det kanske borde ingå så de är beredda).

Vissa saker i vårt rättsystem förstår jag faktiskt inte alls.

