Etiketter

, ,

Vi är många som har reagerat med sorg – om än inte förvåning över Da Costa fallet. Jag läste då andras inlägg, bl a Mr Galahad och kommer till kommentarerna. Det känns fruktansvärt att man fortfarande efter allt som kommit fram tror att männen har styckat kroppen.

Bubba: men även om de är oskyldiga till mordet så har de ju styckat den stackars kvinnan. jag och många andra i sverige tycker det är rätt åt dem och bryr oss inte en sekund hur det går för de svinen.

Victor: För vad ska de få skadestånd för? Visst, efter paragrafrytteri frikändes de i brist på bevis men de styckade likt förbannat ett mordoffer. Har de kunnat lämna en godtagbar förklaring varför de har gjort det? Nehej… jag är glad för att sådana avarter till läkare får sina läkarleg indragna. Sorry, jag vill inte ens tänka på att bli behandlad av en läkare som av rent nöje styckar upp folk.

På något sätt så hoppas jag att det är samma person som har skrivit båda dessa kommentarer. Men jag har sett denna typ av inlägg på andra ställen, så det finns fler en än. T ex på gårdagens debattartikel från advokaterna.

Jag tycker mig ha läst vid ett otal tillfällen att både Obducenten och Allmänläkaren är bundna till styckningen av Da costas kropp.
Men man har aldrig kunnat bevisa att det var dom som släckte hennes liv.
Dessutom så trodde jag att dom var fällda endast för styckningen? Eller?

Aftonbladet skrev för längesen om sin mördade kollega, journalisten Arne Lemberg vars kranium återfanns i obducentens bokhylla!
Normal läkaretik?

Per Lindeberg är inget sanningsvittne, hans bok är synnerligen partisk.
Läs Lars Borgnäs som kontrollerat fakta!

Oskyldiga? I h-e heller!

Visst, efter paragrafrytteri frikändes de i brist på bevis men de styckade likt förbannat ett mordoffer. Har de kunnat lämna en godtagbar förklaring varför de har gjort det? Nehej… jag är glad för att sådana avarter till läkare får sina läkarleg indragna. Sorry, jag vill inte ens tänka på att bli behandlad av en läkare som av rent nöje styckar upp folk.

Majoriteten av kommentarerna har insett att det här är en rättskandal. Något vi i Sverige länge kommer få skämmas över. Ett sätt att be om ursäkt hade varit att ge läkarna upprättelse. Kanske fungerat som en näsknäpp för dessa människor ovan som fortfarande inte insett VARFÖR detta fall poppar upp igen och igen. Som inte inser sanningen. Som inte inser att man har ingenting att fälla läkarna för. Varken för styckning eller mord. Men det spelade ingen roll då. Och tydligen inte heller nu.

Förenkling: Man har dömt dem primärt på historien från barnet. Barnet som då var 17 månader. Ni som fortfarande tror att de är skyldiga, försök diskutera med en 3 åring vad hon/han gjorde vid 17 månaders ålder. Barnet som blivit utsatt för incest av sin pappa. Detta fanns det inget tecken på, så han frikändes. Däremot fälldes han på ”hennes” (dvs mammans) berättelse att han styckat en kvinna. Någonstans borde det ringa en alarmklocka här. Hur kommer det sig att ”barnet” (mamman) hade fel i sexuellt utnyttjande av henne, men hade rätt i att hon suttit och iakttagit rituella styckmord och kannibalism och whatever. Hur korkad var man på 80-talet som köpte denna berättelse? Borde inte hästarna ha kommit hem vid det här laget? Kan man inte inse hur illa detta har skadat dessa två personer? Och barnet, den unga kvinnan nu, hur har denna uppväxt skadat henne?

Hur svårt det än är att få rätt mot svenska staten så känns det verkligen som detta var läge. De om någon förtjänar upprättelse. Har man den minsta känsla för rätt och rättvisa så borde man ge dem rätt. Kanske man kunde sänka skadeståndet om man nu är så j-a snål, men man skulle ha gett dem rätt. Men nej. Inte i tingsrätten. Så istället för upprättelse så får de i stället en nota på drygt 310 000 kr för rättegångskostnader. Tack för den typ.

Själv är jag inte juridiskt utbildad. Jag förstår mig inte alls på alla domslut och hur man kommer fram till saker och ting i våra spelhallar domstolar men någon som är mer insatt är Anders Carlgren. Han har nu analyserat domen och förklarat varför man dömt som man har gjort. Inte för att det är en ursäkt – men det är intressant att se hur det fungerar i det rättslösa Sverige.

Asyyyyl!

