Etiketter

Det är väldigt mycket prat om sexuella trakasserier. På något sätt så tycks det i media framförallt vara kvinnor som drabbas av det. Men frågan vad är sexuella trakasserier?

En dask i baken skulle jag definitivt klassa som sexuella trakasserier. Men om någon kommer och pratar med mig och börjar massera mina axlar? Det har faktiskt hänt några gånger. Eftersom jag är lite nojjig när någon hamnar innanför mitt ”space” så reagerar jag väldigt starkt och blir rätt stel. Men jag har väl inte sagt något (men faktum är att de som gjort det när jag har blivit stel som en pinne har faktiskt inte gjort om det). Samma behandling får en kollega (manlig) när massören går runt. Är det sexuella trakasserier?

Min sambo körde taxi för länge sedan. Värsta turen var utanför dansstället på orten. Damer 40+ som varit ute och raggat kunde komma med många skamliga förslag till 20-åringen. Vissa la också handen på hans lår. Han var inte den enda som utsattes, men de såg det mer humoristiskt och gjorde ingen stor sak av det.

Tänk om jag kört taxi och en överförfriskad herre tyckte att jag kunde komma in och ha lite kul hos honom. Hmmm.

Jag har även pratat med män som har jobbat inom områden där det varit flest kvinnor som med generat skratt konstaterat att det var lite jobbigt tidvis. De var förvånad över hur kvinnor tillsammans kunde prata, och att de faktiskt ”på skämt” blivit nypna i baken.

Jag tror att de flesta som upplever att de blir sexuellt trakasserade bör vara tydliga med att säga ifrån. Kanske upplever inte den plumpe chefen att skämtet inte är roligt. Kanske tror charmören på jobbet som kommenterar ditt utseende och dina bröst verkligen att han är charmig. Kolla in förslagen hos Catta vad du kan svara om det blir en diskussion.

Sen kommer problemet att män kan föreslå en audition i sovrummet innan man tillsätter rollen. Problemet för kvinnorna som kommer i den här situationen är faktiskt inte bara männen. Det är lika mycket de kvinnor som går med på detta. Och ännu farligare, de kvinnor som tidigare faktiskt föreslår sin kropp i utbyte av roller, eller jobb.

Fler som har skrivit om sexuella trakasserier är Lisa Magnusson och Pelle Billing.

