Etiketter

,

I dag läser jag en debattartikel från V-politiker som jag håller med om. Trodde inte att det skulle inträffa. Det handlar om musikskolans vara eller inte vara. Jag är totalt omusikalisk. Jag gillar musik, men är väl i det närmaste tondöv. Jag fick naturligtvis lära mig blockflöjt som liten och jag skulle nog få ihop Nu tändas tusen juleljus där igen om jag ansträngde mig lite. Av någon outgrundlig anledning så försökte jag sedan lära mig spela fiol. Självklart det bästa valet när man är tondöv. Jag vet inte om det har något samband, men jag tror att det var omkring denna tid som pappa byggde till ett extra rum ”Nya rummet” med ringar, gungar, ribbstol och annan fritidsutrustning samt ljudisolerat. Det var oftast i det rummet jag tränade.

Nåväl. Ganske snart la jag fiolpelandet på hyllan. Men jag fick i alla fall chansen. Med en moster som var musiklärare, och mormor som kunde spela fiol så fanns det väl något hopp om att det fanns någon liten gen som råkat passera min tondöva mor och hamna hos mig. Men icke. Min sambo har ungefär samma musikaliska förmåga som mig, så inte heller han sjunger så mycket, men hans far och halvbröder spelar en hel del. Kanske finns det möjligheter att mina barn har musikbegåvning? Jag vill att de ska få en möjlighet att testa detta. Jag vill att detta ska vara något som alla barn får testa. Om det sker på fritiden så krävs det 1) Att föräldrarna ska ha råd 2) Att det ska ske på fritiden. Hur mycket aktiviteter är det tänkt att man ska anmäla barnen till? Jag vill ge mina barn en chans att utvecklas åt det håll som de vill, men det räcker liksom inte med 10 ggr för att lära sig spela ett instrument för att visa om det kommer vara intressant. Och ska man sedan då fortsätta ”tvinga” barnet om de inte är engagerad från början? För även om jag tyckte att flöjtlektioner var en pina, liksom bildlektioner, gympa mm så tycker jag det var bra att de fanns med. Det var något som alla var tvungna att genomlida, så det fanns ingen jag kunde skylla på.

När man tar till brösttonerna från IPRED anhängare att fildelningen kommer ta död på det svenska musiklivet, borde titta mer på förutsättningarna tidigare. Kanske värt att tänka på. Jag hoppas fler partier ska se denna fråga som viktig.

