Det var en twittrare som reagerade över fenomenet att kvinnor radade upp brott som kvinnor begått och funderade över anledningen.

EsterAnais: Märklig blogg-genre: Kvinnor som hatar kvinnor. Kvinnor som samlar på brott begågna av kvinnor för att visa upp: ”Titta här!”

Problemet är väl att vi alla är uppväxta med att kvinnor är det svagare könet. Kvinnor är per definition offer. Det kan väl vara ett ok synsätt rent vardagligen att kvinnor accepteras som lite svagare. Ofta är vi faktiskt det. Men problemet är när synen kommer in i lagstiftningen. När brott som begås av kvinnor ses som lindrigare. Både för att de är mer förståeliga, kvinnan har pressats till att begå brott p g a outhärdlig situation. För män finns inte denna förståelse, de är ju av naturen mer våldsamma. En man ses som en potentiell misshandlare.

Av denna anledningen finns det många kvinnor som liksom mig har börjat ifrågasätta denna sanning. Ett sätt är naturligtvis att argumentera för detta i inlägg på inlägg. Men att komma med specifika fall är för mig lättare att relatera till. Det blir verkligare.

Men hatar jag kvinnor för att jag tror att personer av mitt kön kan begå fruktansvärda brott?

Nej. Jag kan i vissa fall verkligen känna hat mot vissa individer. T ex Bobbys mamma och styvfar. Kanske min avsky där är aningen större mot mamman då det för mig ändå är så att föräldrar ska skydda sina avkomma. Andra personer som jag kan känna ett blint hat till är personer som Anders Eklund och killen som misshandlade Emma.

Men för mig handlar det om att individer begår brott. Och det kan vara viktigt att man ser att individer, oavsett kön, kan begå brott. Framförallt i vårdnadstvister då man nu i en hög grad ger mamman enskild vårdnad av barnet, om hon påstår att mannen skadar henne eller barnen. I dag så behöver inte dessa anklagelser bevisas. Mannen kan faktiskt frikännas, men ändå inte få vårdnaden. För att?

För säkerhets skull – tänk om mamman har rätt? Vem vill utsätta ett barn för något sådant?

Vad man inte inser är att man då spelar mamman i händerna, hon belönas för sitt beteende. Och vilka typer av kvinnor är det som ger sig på falska anklagelser? Jag tvivlar på att de är de med starkaste psyke. Och dessa kvinnor får då enskild vårdnad av barn.

Därför finns det bloggar som räknar upp en massa brott begångna av kvinnor. För att kunna få upp en debatt, för att skydda barnen. För majoriteten av män och kvinnor är faktiskt inte brottslingar. Majoriteten bryr sig om sina barn. Lever sina liv utan att börja slåss med partner eller någon annan. Majoriteten skulle aldrig tänka sig begå brott heller. Så varför ska män eller kvinnor känna kollektiv skuld för något som någon av deras kön gör?

