Etiketter

Igår fick jag en chockartade upplevelse. Jag märkte av könsdiskriminering.

Bakgrunden var en tävling på Alltombarn. Man kan vinna biobiljetter till filmen Prinsessan och grodan.

Hur man skulle tävla förstår jag inte riktigt. Man skulle skriva en motivering till varför just jag skulle vinna. Nothing to loose tänkte jag och skrev en kommentar (det var inte någon annan som skrivit så antagligen är det väl bara jag som är korkad och inte förstår hur man skulle skicka in, men ok)

Min kommentar var då:
Min son som har suttit och lyssnat på radioreklamen om filmen och kan alla citat därifrån utantill. Jag skulle vilja ge honom chansen att lära sig alla repliker genom att få se filmen med.

Ganska snabbt fanns det ett svar:
Hej du är bäst men du måste inse fakta det är för tjejer.Men om din son vill se filmen så är det bra. Desssutom hade någon klickat i ”gillar” på den kommentaren.

Det var det första riktigt könsdiskriminerande som jag personligen upplevt. Och då riktat mot min son. En pojke.

Jag har hört alla debatter om barnfilmer som är riktade till pojkar, och jag kan väl visst förstå det. De filmer jag tycker är bäst har alla ”pojkar” i huvudrollen
Micke & Molle, Bambi, Bilar, Nemo, Toy Story inte mycket tjejer där, förutom som prydnad och ”love interest” för hjälten.

Som motvikt har man då Pocahontas och Mulan, och om man tittar utanför Disney så har man Quest for Camelot.

Men ska man titta på rent ”tjejiga” filmer så handlar det väl om Snövit, Askungen & Törnrosa. Men hur roliga är dessa? Jättesnälla flickor som blir räddade av prinsen. De är hjälpsamma, och oavsett vad som görs mot dem så behåller de sin godhet.

Själv har jag både som liten och vuxen älskad tecknade filmer. Jag gillar historien. Jag gillar att man kan visa hela känsloregister i djur, leksaker och bilar.

Jag identifierar mig inte så mycket i figurerna som sig. Jag kan identifiera mig med deras upplevelse, förstå humorn, sorgen, glädjen mm. Ska jag som tjej föredra Askungen framför Lejonkungen? Om jag ska välja så är jag hellre Simba, eftersom jag faktiskt har svårare att förstå Askungens enorma snällhet och acceptans av sitt öde.

Men filmerna i sig bygger på så mycket roligt, så många skratt och jag tycker trailern Prinsessan och grodan verkar mycket rolig och jag är säker att både jag och min son skulle uppskatta den. Han är 5 år. Han förstår att det finns det som är tjejigt (rosa cyklar) och det som ska vara för pojkar. Det lär man sig tyvärr rätt tidigt på dagis. Inte av fröknarna, men av andra barn. Däremot så tycker han fortfarande om vissa ”tjejsaker”, rosa färg till exempel.

Men nu kan någon säga att denna film bara är för tjejer. Det är ju bra om han vill se den. Bra på vilket sätt? För att det visar att jag är en genustänkande mamma som har lyckats indoktrinera min son att gilla  tjejfilmer? Jag och sonen skulle uppskatta filmen på olika sätt. Jag förstår kängar som han inte skulle förstå. Syftningar på andra saker, filmer mm. Sådant som barnfilmer är fullt av. Men som man som barn missar. Då tycker man bara att saker är roliga och tokiga. Bara någon sprutar vatten på någon annan så är filmen lyckad. Typ. Han gillar mössen i Askungen (det gör jag med för den delen) så han gillar filmen, även om den naturligtvis inte går upp mot Bilar. Ser man då till hans tjejkusin så har hon Djungelboken som favorit, inte mycket tjejer där heller.

Inte tänker barnen av sig själv: Usch, det står prinsessa där då är det inget för mig. Det är värderingar som läggs på av vuxenvärlden.

Visst, jag kan ha överreagerat, människan kanske inte menade det så illa. Men det kändes inte bra.

